פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:49

. ( McIntyre et al , 2007 במחקר אחר ( Higgins , 2001 Pianta , Kraft-Sayer , Rimm-Kaufman , Gercke , &) התברר כי התערבויות לקידום הקשר בין הורים לסגלי גני הילדים סביב המטרה של חיזוק מוכנות הילד לבית הספר תרמו באופן מובהק לשיתוף פעולה בין הצדדים . בעקבות כך הולכת ומתגבשת הדעה ( למשל , ( press Knoche , Sheridan , Edwards , & Osborn , in לפיה נושא זה — קרי , המעבר מהגן לכיתה א' — יכול לשמש כנקודת התייחסות טובה לבנייה של קשר חיובי בין ההורים לסגלי מערכות החינוך . מכיוון ששני הצדדים מסכימים על חשיבות העניין , ( Chan , 2009 ) יכולות גם הגננת וגם המורה של כיתה א' ליזום קשר ראשוני , ובעקבותיו לבנות קשר מתעצם , שמטרתו חיזוק מוכנות הילד לכיתה א . ' הטענה היא שהתנסות חיובית בקשר עם הגננת או המורה בכיתה א' עשויה לשמש תמריץ משמעותי לפתיחות ונכונות של ההורים לקיים קשר חיובי גם עם סגלי חינוך המלמדים בכיתות גבוהות יותר . מהכיוון האחר עולה השאלה מה יודעות ומה יכולות גננת ומורת כיתה א' לעשות כדי ליצור את הקשר המצופה , ( 2008 Raver , Jones , Li-Grining , Metzger , Champion , & Sardin , ) וזאת תוך התייחסות למגוון המשימות והאילוצים שבמסגרתם פועלת כל אחת מן הדמויות האלה ותוך מודעות למאפיינים של ההורים ולצרכיהם המגוונים . ( Jose , 2009 ; Sy & Schulenberg , 2005 Huntsinger &) מהאם , דרך האב , לקהילה במהלך השנים חל שינוי במוקד — או ביעד — של השיפור בקשר בין הבית לבית הספר . בעבר הייתה נטייה להתמקד בעבודה עם האמהות , ואילו בשנים האחרונות גברו הקולות הקוראים לעבודה מקבילה עם האבות . (& Zhang , 2005 McWayne , Campos , & Owsianik , 2008 ; Rimm-Kaufman ) אחת הסיבות לכך נעוצה במספרן היחסי הגדול יותר של משפחות חדהוריות שבהן האב אחראי על הילדים . סיבה נוספת קשורה ליציאה של נשים לשוק העבודה : הדעה הרווחת היא שאם עובדת פנויה פחות לקשר עם בית הספר ועל כן יש למלא את החסר במעורבות רבה יותר של האב . ממצאי מחקרים אינם תומכים בטענה לקשר הפוך בין היקף העבודה של האם לבין מידת רצונה ויכולתה להיות מעורבת בנעשה בבית הספר . נהפוך הוא , יש עדויות לכך שנשים שעובדות בעבודה חלקית מעורבות יותר מאשר נשים שלא עובדות כלל או עובדות במשרה מלאה , מפני שמעורבות כזאת מתאימה יותר לגישתן הכללית לחיים ולמצבן הכללי " בחיים" ( לעתים הן מאופיינות בגישה מתמודדת יותר . ( אולם היציאה המסיבית של נשים לשוק העבודה מחייבת בעליל לחפש דרכים כיצד לשמר ולאפשר קשר עם אם הילד בזמן שהיא נמצאת בעבודה . ( Weiss et al , 2003 ) לצורך זה יש לבחון גם את המדיניות וגם את דרכי הפעולה הנקוטות במקום עבודתה של האם . זאת ועוד , מכיוון שהתנהלות המשפחה מושפעת במידה רבה מהנורמות הקהילתיות באזור מגוריה של המשפחה , יהיה זה הגיוני יותר לבחון לא רק את מקום העבודה אלא גם את מקום התפילה ( כנסייה , ( המשחק , הקניות שלה ואת הקהילה בכללותה , מפני שכל אלה רלוונטיים להבנה נכונה יותר של פניות ההורה לקשר ולמידת יכולתו להתמיד בו . ( Christenson , 2002 ) ברוח זו מציעים למשל וייס ועמיתיו שהתערבויות לטיפוח הקשר בית-בי"ס צריכות להתייחס גם לצדדים אקולוגיים ( למשל : מגרש המשחקים בשכונה ) ולא להצטמצם רק לנעשה בסביבת הגן , המעון או סביבת המגורים של ההורים . ( Weiss , Little , Bouffard , Deshnes & Malone , 2009 ) לשון אחר , אין להסתפק

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר