פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:46

עירונית , ואילו החינוך לגילאי 5-4 נמצא באחריות בתי הספר ( קרי , הממשלה . ( הממשלה תומכת תקציבית במסגרות העירוניות , ובנוסף לכך הורים עובדים זכאים לסיוע כספי פרוגרסיבי למימון עלות החינוך בגיל הרך . הרשויות העירוניות ומערכות בתי הספר מחויבות לקיים ביניהן דיאלוג שוטף כדי להבטיח מעבר קל של הילד מהמסגרת העירונית ( המקבילה לטרום–חובה בישראל ) למסגרת הממשלתית ( המקבילה לחובה . ( המערכת העירונית חייבת לקיים פעולות של טיפוח בגיל הרך והכנה לקראת המסגרת הממשלתית , וזאת בהיקף של לפחות שלושה חצאי ימים בשבוע ובאמצעות סגל חינוכי מוסמך . המערכת העירונית גם יכולה , וכך מצפים ממנה , ליזום תכניות נוספות בהתאם לצרכים . בקרב אוכלוסיות חלשות מופעלות תכניות התערבות המנסות לקדם לא רק את הילדים בגיל הרך אלא גם את הסביבה שבה הם גדלים . דוגמה לתכנית כזו היא ה"קלידוסקופ" , ( Teese , Lamb , Duru-Bellat , & Helme , 2007 ) שהיא הגרסה ההולנדית לתכנית . High Scope דוגמה נוספת היא התכנית , Pyramid שבה ילדים נחשפים למצבי משחק הדורשים מהם הפעלת כישורים שונים ובהם מיומנויות תצפית , יכולת התמודדות עם לחצים , שליטה עצמית , ניהול רגשות , ואוריינות חישובית ולשונית . אחד הלקחים שעלו ממחקרי המעקב שנערכו בהולנד סביב נושא ההתערבות בגיל הרך היה , שתכנית משולבת , המתנהלת גם במרכז קהילתי וגם בבית לאחר הדרכה מתאימה להורים , מניבה תועלת רבה יותר מאשר התערבות רק בקרב ההורים . לכן הנטייה כיום היא לעודד הורים משכבות מצוקה להיות מעורבים באופן חיובי במסגרות החינוכיות שבהן הילד לומד , אך לא לטשטש את תרומתם הייחודית של אנשי סגל החינוך או להתעלם ממנה . ( Letschert , & Kloprogge , 2007 McKenney , ) התפתחות חשובה התרחשה בשנת , 2007 שבה הוקם בהולנד המשרד לנוער ולמשפחה . ( The Ministry for Youth and Families ) הקמת המשרד נבעה מההכרה שהתפתחות הילד מעוצבת במידה רבה בתוך המסגרת המשפחתית . אולם המשפחה זקוקה לזמן , משאבים ומיומנויות כדי להעניק לילד סביבה שתקדם את התפתחותו המיטבית . לפיכך תפקידו של המשרד לנוער ומשפחה להפיץ ולתאם את המשאבים שיעמדו לרשות משפחות כדי לקדם את חינוך הילדים . המשרד שם דגש על : קיום כישורי הורות ( של כלל ההורים , ( ריכוז הטיפול הממשלתי או העירוני במשפחה בידי נציג בין–תחומי אחד , סיוע כלכלי בנושאים הקשורים להתפתחות הילד , הבטחת צרכים בסיסיים ( מים , חשמל וכדומה ) לכל משפחה , עידוד לפעילות משפחתית משותפת ( ספורט וכדומה , ( חיזוק משפחות באמצעות תכניות תמיכה והעצמה , סיוע למשפחות חד–הוריות , טיפוח שירותי קהילה לקידום משפחות ורווחתן , טיפול חירום למצבי משבר במשפחה , אחריות על הוצאת ילד ממשפחתו ( כשהדבר נדרש , ( עידוד הורים למציאת איזון נכון בין עבודה למשפחה , ועוד . קנדה , מחוז קולומביה הבריטית במחוז קולומביה הבריטית ( BC ) מונה שר שאחריותו נוגעת לעניינים של התפתחות ילדים ומשפחה . ( Child Care — http : // www . gov . bc . ca / mcf / Minister of Children and Family Development and Minister Responsible for ) משרד השר הוקם ב , 2008– והוא פועל לאור מסמך היסוד שבו הוגדרו תחומי אחריותו ויעדיו . כותרת המסמך היא Strong , Safe and Supported : A Commitment to B . C . 's

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר