פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:45

בריטניה על פי ממשלת בריטניה , ההורים הם המחנכים את הילדים , לא הממשלה , אבל לעתים ההורים והמשפחה זקוקים לעזרת הממשלה בנושא זה . בשנת 2007 הוקם בבריטניה המשרד לילדים , בתי ספר ומשפחות . ( dcsf . gov . uk Department for Children , Schools and Families http : // www . ) משרד זה פרסם מסמך ( The Children's Plan , 2007 ) ובו נקבע שהמטרה העליונה של המשרד היא " להפוך את הילדים בבריטניה למאושרים , מוגנים , בריאים , מחונכים ומתפתחים באופן חיובי ביותר בעולם . " באופן מעשי , המשרד מקיים כיום פעילויות ב 3 , 000– קהילות ברחבי בריטניה , שבמסגרתן הורים מקבלים סיוע והדרכה בנושאים הקשורים להורות , בריאות הילד , מסגרות חינוך לגיל הרך וחזרה לעבודה לאחר הלידה , הכול תחת קורת גג אחת ( התכנית נקראת . ( Sure Start Children's Centre כן מקים המשרד מסגרות לגיל הרך , ( 4-2 ) מייעץ להורים בנושא איזון משפחה-קריירה , מדריך הורים בנושאים של מניעת התמכרויות ( למשחקי וידאו , לאינטרנט , לאלכוהול ) ומסייע בקישור למומחים בנושאים הנוגעים להורות ולהתפתחות הילד . בצד האמור לעיל יש לציין כי בסקר שנערך בקרב הורים ומורים בבריטניה ופורסם לאחרונה ( נובמבר , ( 2009 נמצא כי כשני שלישים מההורים דיווחו על מעט קשר עם המסגרת החינוכית שבה לומד ילדם , ומנגד ציינו כשליש מהמורים שההורים לא מקיימים די קשר עמם . עוד נמצא שלדעת כ 60 % – מהמורים , ההורים חושבים ש"תפקידם מסתיים ברגע שהילד נכנס לבית הספר , " אך המורים גם סבורים שמבין ההורים שלא נמצאים עמם בקשר יש אחוז לא מבוטל שנרתע מכך עקב חוסר ביטחון עצמי כהורה ( ראו . ( uk / AboutUs / Research / Schools-and-Parents http : // www . nextgenerationlearning . org . הולנד ממשלת הולנד מצהירה כי האחריות העליונה לחינוך הילד מוטלת על ההורים , אך אם ההורים צריכים עזרה , על המדינה לסייע להם בכך . ( Dijksma , 2009 ) בפועל , עמדת ממשלת הולנד מאז שנות ה90– של המאה שעברה היא שחינוך ילד הוא נושא הנתון לאחריות ופעילות משותפת של שלושה גורמים : ההורים , המערכת החינוכית , המערכת התעסוקתית . הדרישה לשותפות בית-בי"ס-תלמידים מעוגנת בחוק שהתקבל בשנת ( WMO , 1992 ) 1992 ועודכן בשנת . ( Participation in School Decision-making Act WMS ) 2007 על פי חוק זה כל מסגרת חינוכית חייבת להקים מועצה משותפת בת 18-6 חברים , מחציתם מסגל בית הספר ומחציתם נציגי ההורים והתלמידים ( למעט שותפות תלמידים מבתי ספר יסודיים . ( נציגי המערכת החינוכית חייבים לדווח למועצה על כל נושא הקשור למדיניות החינוכית של בית הספר , בין בתגובה לדרישת ההורים ובין באופן יזום . למערכת החינוכית אסור לקבל החלטות עקרוניות ללא קבלת אישור מוקדם של המועצה . כן יש למועצה סמכויות עצמאיות בכמה סעיפים , ובהם מעורבות פעילה בפיטורים ומינוי של מנהל וסגן–מנהל . אשר לחינוך בגיל הרך : מאז שנת 2000 מוקדשת תשומת לב מיוחדת לחינוך של ילדים בגיל הרך הנמצאים בסיכון לחסכים חינוכיים או לשוניים . ילדים שאינם מוגדרים בסיכון חייבים להצטרף למסגרת חינוכית בגיל . 4 מאז שנת 2005 החינוך לגילאי 4-2 נמצא באחריות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר