פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:42

. 5 בניית הקשר על בסיס החוזק של כל צד ( strength-based ) ולא על בסיס המגרעות והחולשות ( deficit-based ) של כל אחד מהצדדים . . 6 איזון ושוויון בקשר : קשר שבית הספר יותר דומיננטי בהובלתו אינו קשר טוב . כאתגרים לקידום הקשר מציע המשרד לבתי הספר לבנות לילדים ולהורים תכניות המביאות בחשבון את האתגרים הבאים : הקשבה להורים , כיבוד האינטליגנציה של ההורים , ניסיון ללמוד מה ההורה חושב ומבין , גישה לא–שיפוטית למה שההורה אומר או עושה , שילוב ההורה בדיאלוג אמיתי , קבלת החלטות משותפות , המחשה להורה שאכן טובת הילד עומד לנגד עיני בית הספר , שילוב ניסיון ההורה והשקפותיו בתוך העשייה החינוכית . ( ibid , p . 123 ) באופן מעשי , משרד החינוך בניו–זילנד מקדם במיוחד תכניות לקשר בית-בי"ס סביב הנושא של טיפוח האוריינות . במחקר מעקב שערכו ברוקינג ורוברטס ( Brooking & Roberts , 2007 ) אחר אופן ההתנהלות של התכניות לטיפוח אוריינות , הן מצאו כי בבתי ספר רבים היו קשיים ביצירת מעורבות חיובית של הורים בתכניות מסוג זה . בין השאר נבע הקושי מחוסר שיתוף פעולה מצד ההורים . כדי להתגבר על קשיים אלה פעלו בתי ספר רבים ליצירת קשר בין סגל בית הספר לבין הקהילה שאותה בית הספר משרת . בתוך הפעילות הישירה עם ההורים ציינו אנשי הסגל של בתי הספר ארבעה נושאים שנראו להם רלוונטיים להמשך טיפוח הקשר עם ההורים , ובמרכזם יצירת משימות משותפות להורים ולמורים . נושאים אחרים היו : טיפוח קשר בין–אישי עם ההורים , הקניית כישורים להורים שרוצים בכך ופעולות סיוע וצדקה להורים . החוקרות מצביעות על כמה לקחים כלליים שעלו ממחקרן : ( 1 ) יש להתאים את התכנית למאפייני הקהילה והמשפחות שבהן מדובר . ( 2 ) המשפחות צריכות להרגיש שהמורים מתאמצים ליצור עמן קשר . ( 3 ) העבודה עם המשפחות צריכה להיעשות תוך שיתוף הקהילה בכללותה . ( 4 ) חשוב לבנות תכניות לטיפוח קשר בית-בי"ס בהקשר של אוריינות , תוך מתן תשומת לב מיוחדת ליצירה של משימות משותפות שההורים והמורים צריכים לחתור אליהן על רקע דיאלוג מתמשך ביניהם . אוסטרליה ממשלת אוסטרליה רואה ערך מרכזי וחשוב בבניית חברה המקיימת " שילוב חברתי" מלא ( Socially inclusive society ) כלומר , נותנת לכל אזרח תחושה שהוא בעל ערך ויכול להיות שותף מלא לחיי החברה שבה הוא חי . שאיפה עקרונית זו מתורגמת בפועל להגדרת זכאותו של כל אזרח אוסטרלי להיות בעל האמצעים , ההזדמנויות והיכולת ללמוד , לעבוד , להיות מעורב בחיי אנשים אחרים ( במובן החיובי ) ולהיות מסוגל להשפיע על תהליכים של קבלת החלטות . המשמעות המדינית של גישה זו באה לידי ביטוי בקיומו של " משרד ממשלתי לחינוך , תעסוקה , יחסי עבודה ומעורבות חברתית" ( ראו . ( http : // www . socialinclusion . gov . au / צעד נוסף לקראת מימוש המדיניות הזאת של " שילוב חברתי" נעשה בשנת , 2008 כשהשר הממונה על המשרד הממשלתי הזה יזם את הקמתה של " הלשכה הארצית לשותפות משפחה-בית ספר" . ( National Family-School & Community Partnerships Bureau )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר