פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:41

תהליכים משמעותיים עוברים על החברה בסינגפור , ובמרכזם יציאה מוגברת של נשים לעבודה מחוץ לבית . אחת מתוצאות הלוואי של הירידה בהיקף הנוכחות ההורית בבתים היא עלייה בשיעור התלמידים בבתי הספר המדווחים על בעיות וקשיים בתקשורת עם ההורים . רוב בתי הספר בסינגפור תומכים בקשר בית-בי"ס ומקיימים תכניות להדרכת הורים בנושאי הורות . אך ההצלחה של קשר זה תלויה בהבנת האחריות המשותפת . אלא שכיום קיים אצל הורים רבים חוסר מודעות לצורך בטיפוח הערכים והאופי אצל הילדים , ולעומת זאת ניכרת התמסרות מוגזמת לחינוך להישגים ומצוינת לימודית . הביטוי שבו השתמשה השרה לתיאור הורים אלה הוא , " Kiasu Parent " שפירושו המילולי " החשש להפסיד" או " הרצון לנצח" ופירושו המעשי "הורה הישגי . " השרה הביעה עמדה ברורה ולפיה בית הספר צריך למלא תפקיד משמעותי בהתפתחות הילדים וחינוכם . אולם , היא הדגישה , בית הספר יהיה תמיד משני ומשלים לתפקיד ההורים והבית . ברוח זו הוחל בסינגפור בהקמת " כוח משימה של נציגות הורים" ( מעין ועד הורים מרכזי ) שתפקידו יהיה לשפר את התקשורת והעברת המידע בין קובעי מדיניות ממשלתית בנושאי חינוך לבין ההורים . כוח זה , המורכב מהורים , אמור להיות גורם המקשר גם בין ההורים לבין עצמם ואמור לתרום למעורבות החיובית של ההורים בנעשה בבתי הספר . אחת הדרכים לקדם זאת היא אתר אינטרנט שהוקם לשימוש הורים , מורים ומערכות חינוכיות . האתר נקרא , Schoolbag . sg והוא פתוח לכול . בצד האפשרות להביע עמדות ולהציג שאלות שמטרידות את אחד הצדדים , יש באתר התייחסות לנושאים מרכזיים כגון איך להכין את הילד לכיתה א' ( ראו . ( http : // www . schoolbag . sg / archives / 2010 / 01 / getting _ ready _ for _ pri _ 1-a _ co . php לרשות כוח המשימה יעמוד גם מאגר מידע על כל קבוצות התמיכה להורים שקיימות בסינגפור , כך שמי שירצה יוכל להפעיל קבוצות דומות באזור מגוריו . בסיכום דבריה הדגישה השרה כי כיום קיימים חילוקי דעות בין הורים לבין בתי הספר בנושאים הקשורים למשמעת ולחינוך של ילדים . אולם לדבריה , תמימות דעים בין ההורים לבתי הספר היא הבסיס החיוני לשיתוף פעולה והצלחה חינוכית . יתרה מזו , בתי הספר וההורים זקוקים אלה לאלה . תלות הדדית זו היא הבסיס לאופטימיות שבסוף יהיו איחוד כוחות ותיאום בין הצדדים . ניו-זילנד משרד החינוך בניו–זילנד מקדיש מקום חשוב לקשר בין הבית לבית הספר . ( schoolpartnerships . tki . org . nz / References http : // home- ) על פי משרד החינוך הניו–זילנדי , קשר חיובי בית-בי"ס מתקיים כאשר יש " שותפות ... חלוקה אמיתית , אירוח הדדי וחיפוש האחר" . ( Ministry of Education , 2003 , p . 122 ) כדי להגיע לכך , מוצעים שישה מרכיבים בסיסיים של קשר מוצלח בין הבית לבית הספר , ( Bull , Brooking , & Campbell , 2008 ) ואלה הם : . 1 שותפות ששמה במרכז את תהליך הלמידה של הילד . . 2 תיאום בין המשימות בבית הספר למשימות שההורים נוטלים על עצמם בבית . . 3 טיפוח הדרגתי של מחויבות הדדית בין הצדדים . . 4 התאמת הקשר הנבנה לנסיבות הקהילתיות והבית–ספריות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר