פרק 1: מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך

עמוד:35

פרק : 1 מדיניות ממשלתית ותכניות התערבות בנושא מעמד הורים בתוך מערכת החינוך הקדמה החיוניות של שיתוף פעולה בין ההורים לבין מוסדות החינוך ברורה מאוד לחלק מהאנשים . הרב שמשון רפאל הירש ( 1888-1808 ) היטיב לנסח זאת כבר לפני למעלה מ150– שנה : " אבוי היה לעתידם של בנינו אילו היו ההורים משלים את עצמם כי מחובתם לשלם שכר לימוד ובכך הם פוטרים עצמם מכל אחריות לגבי עתידם הרוחני והמוסרי של בניהם ... אבוי גם לבית הספר שאינו יודע את חלקו ... בחינוך הילד ואשר אינו מסייע להורים במשימתם החינוכית " ... ( יסודות החינוך , ס"א-ס"ב . ( אולם בפועל מתברר כי עד עצם היום הזה , יש אחרים ורבים — מחנכים , קובעי מדיניות והורים במדינות רבות ובהן ישראל — שאינם מאמצים אמירות בסיסיות אלה כלשונן או שאינם מוצאים דרכים להוציא אותן מן הכוח אל הפועל . לפרק הנוכחי שלוש מטרות בסיסיות : ( 1 ) סקירה קצרה של המדיניות הממשלתית המוצהרת בכמה מדינות בעולם בנושא של יחסים ודיאלוג בין בתי הספר למשפחות התלמידים ( להלן : " קשר בית-בי"ס . ( " סקירה זו מתבססת על מידע שהועבר לוועדה בעקבות פנייתה לשגרירויות בישראל , וכן על חומר שפורסם באתרים של משרדי החינוך של מדינות שונות . הסקירה תצביע על מעורבות ממשלתית הולכת וגוברת בניסיון לטפח את הקשר הנדון . ( 2 ) אזכור תמציתי של כמה תכניות ספציפיות להתערבות בגיל הרך , תכניות שבחלק מהן הייתה התייחסות לקשר בית-בי"ס ואשר פורסמו בכתבי עת מקצועיים . אזכור זה ימחיש את הערנות לצורך בהתערבות כבר בגיל הרך , במיוחד בפיתוח תכניות המתמקדות בנושא המעבר מהגן לכיתה א ( 3 ) . ' הצבעה על מגמות עכשוויות בניסוח הקשר בית-בי"ס ועיצובו , כפי שמסתמן ממחקרים שונים שפורסמו בנושא זה . באמצעות ההצבעה על הנושאים השונים יסומן נתיב שבו כדאי להמשיך לצעוד בדרך לקשר מושכל בין הבית לבית הספר . במהלך ההצגה של שלושת החלקים האלה , הפרק ירענן , יבליט או יעדכן נושאים שונים והצעות שהוצגו במסמך קודם שהוגש בעבר למזכירות הפדגוגית של משרד החינוך בנושא הנדון ( ישראלאשוילי , . ( 1995 הפרק מסתיים בהמלצות יישומיות שתכליתן עידוד הקשר בית-בי"ס החל בגיל הרך וכלה ביום הסיום של כיתה י"ב . הגדרת הבעיה העומדת על הפרק בסקירה של מחקרים , התנסויות בשטח ומדיניות ממשלתית בנושא של מעורבות הורים במערכת החינוך , סקירה שכותרתה " גישות חלופיות למעורבות הורים במוסדות חינוך" ( ישראלאשוילי , , ( 1995 הוצגו בעבר תשע בעיות מרכזיות בהתנהלות הקשר בית-בי"ס . הבעיות שנמנו היו אלה : 4 מגדולי הרבנים במאה ה19– ומעמודי התווך של האורתודוקסיה המודרנית , אבי שיטת " תורה עם דרך ארץ , " מייסדו ומנהלו של בית הספר הריאלי בפרנקפורט .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר