מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:34

ב . יש ליזום הערכה מחקרית של מודלים שונים של שיתופי פעולה בין המשפחה למערכת החינוך של גן הילדים וכיתות א' וב' של בית הספר . ג . חשוב לחקור את השפעתן ארוכת–הטווח של תכניות התערבות לשיפור הקשר בין המשפחה למערכת החינוך הן מבחינת ההסתגלות החברתית והרגשית של ילדים במערכת החינוך והן מבחינת ההישגים האקדמיים של הילדים בישראל . ד . יש לבדוק את תרומתה של מערכת החינוך כמקור להשפעה על כישורי הורות ועל קידום שיתוף הפעולה בין המשפחה למערכת החינוך , בהשוואה או במקביל למערכות רווחה וטיפול אחרות העוסקות בהדרכת הורים או בתכנית מניעה והתערבות להורים . ה . יש ליזום הרחבה של מבחני המיצ"ב " ) מדדי יעילות וצמיחה בית–ספרית ( " ושימוש בממצאים העולים מהם לשיפור הקשר ארוך–הטווח בין מערכת החינוך למשפחה : יש להרחיב גם לכיתות ב' את איסוף הנתונים המתבצע כיום בכיתות ה' וח' בנושאים הקשורים ליחסי הורים-מורים . את הנתונים שייאספו יש לנתח , להטמיע ולעקוב אחר יישומם כבר משלב הגן . ו . יש לערוך מחקרים הכוללים בדיקה של השונות הרב–תרבותית בישראל ושל הקשר בין שייכות תרבותית לבין יחסי משפחה-מסגרת חינוך בישראל בגיל הרך . . 8 הקמת ועדה ליישום המלצות המסמך והטמעתו במערכת החינוך : מומלץ כי לאחר הגשת המסמך ודיון במסקנותיו במשרד החינוך , תוקם ועדת המשך ליישומו . מומלץ כי הוועדה תכלול בכירים ממשרד החינוך , חברים מוועדה זו , אנשי חינוך העובדים בשדה , נציגות הורים וגורמים רלוונטיים נוספים . מוצע כי יישום המלצות הוועדה יחל כניסוי–חלוץ בכמה אזורים בארץ וילווה במחקר הערכה . לאחריו יוחל ביישום ההמלצות בכל מדינת ישראל . נימוקי הוועדה : במהלך עבודתה בחנה הוועדה דוחות ומסמכים מסכמים של ועדות קודמות שעסקו בנושא זה ובנושאים קרובים אחרים . הוועדה למדה כי כדי להגדיל את סיכויי היישום המושכל של המלצות ועדה מסוגה , יש להקים ועדת המשך שתבחן את הדרכים האפשריות השונות ליישום ההמלצות . הוועדה קוראת אפוא לבכירי משרד החינוך ולגורמים נוספים לכונן ועדת המשך שתפעל על בסיס הידע המופיע במסמך זה ותקדם , יחד עם חברים מוועדה זו , את יישום ההמלצות , אם כתכנית ניסיונית מצומצמת ואם כתכנית ארצית רחבה . חברי הוועדה נכונים להמשיך ולסייע למערכת החינוך ככל שיידרש כדי שהמסקנות העולות ממסמך זה תיושמנה הלכה למעשה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר