מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:33

. 6 אתגר מיוחד בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים ומשפחותיהם : לאור הפיתוח הניכר של השירותים הטיפוליים שמשרד החינוך מעניק לאוכלוסייה זו , נדרשת הגדרה או בנייה של תפקיד מנהל–מקרה , ( case manager ) תפקיד שיש בו שני מרכיבים מרכזיים : א . אחריות לקשר עם המשפחה . ב . תיאום הטיפולים הנעשים בידי אנשי מקצוע שונים העובדים עם הילד והמשפחה , במטרה למנוע פיצול של הטיפול בילד . מומלץ שעבודתו של מנהל–המקרה תקדם עבודת צוות המיישמת שיטות הערכה והתערבות נסמכות–ראיות ( evidence-based ) עם הילד ומשפחתו , ותטמיע אותן במערכת החינוך המיוחד ובחינוך הרגיל המשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים . נימוקי הוועדה : מקום נרחב בדיוני הוועדה הוקדש לקשר עם משפחות המגדלות ילד בעל צרכים מיוחדים ולצורך ביישום מדיניות ברורה ומחייבת , המסדירה את היחסים בין המשפחה לבין מערכת החינוך המיוחד והמשולב . משיחות עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים — כאלה המתחנכים במערכת החינוך הנורמטיבית , המשלבת ילדים בעלי צרכים מיוחדים , וכאלה הלומדים במערכת החינוך המיוחד — חזר ועלה הצורך של הורים בדמות אחת קבועה , שתהווה כתובת ברורה להם ולצוות המורים והמטפלים השונים של הילד . הורים אלו חזרו והדגישו את התסכול הרב שהם חווים במצב הקיים היום , כשהם נאלצים לפנות לגורמים רבים כדי לקבל תשובה , שפעמים רבות אינה ניתנת להם באופן משביע רצון ומביאה אותם למצבי תסכול ואף לעימות עם מערכת החינוך . מחקרים שהוצגו בפני הוועדה מעידים אף הם כי כדי ליישם בקרב צוותי חינוך וטיפול שאינם אמונים על עבודה עם הורים תכניות המשלבות את המשפחה , נדרשת הכשרה והפעלה של מנהלי–מקרה — ( case managers ) אנשי מקצוע שתפקידם לגבש צוות של מחנכים , מטפלים והורים סביב דרכי עבודה משותפות ויעילות , לתמוך בעבודתם של המחנכים ובשיתוף הפעולה שלהם עם ההורים , לפתור עימותים ולאגם משאבים . הצורך במנהלי–מקרה הועצם מאז החל יישומו של חוק החינוך המיוחד , ב . 1999– מערכת החינוך קלטה וממשיכה לקלוט מספר גדול של מטפלים מתחומים שונים , המופקדים על השגת המטרות של תכנית הלימודים האישית שנבנית לכל תלמיד . הניסיון המצטבר במערכות של בריאות הנפש , שירותי הרווחה והחינוך המיוחד מלמד כי מצבים מסוג זה טומנים בחובם סכנה לבזבוז משאבים ולטיפול לא מתואם ולא יעיל . על כן ממליצה הוועדה , למנות עבור כל ילד במערכת החינוך המיוחד ובחינוך המשולב מנהל–מקרה שתפקידו יותאם לצרכים שהועלו לעיל . הרחבה בנושא מופיעה בפרק " מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים מיוחדים : בדיקת מצב והצעות לשינוי" המופיע בעמודים . 146-117 . 7 המלצה למחקר נוסף בתחום קשרי משפחה-מסגרת חינוך במדינת ישראל בכלל הגילאים ובגיל הרך בפרט : בישראל בוצעו מחקרים המלמדים על תפיסות ועמדות של הורים ומחנכים כלפי טיב הקשרים ביניהם , אולם מורגש חסר בגוף ידע מבוסס–ראיות על תכניות התערבות שתכליתן חיזוק הקשר בין הבית לגן ולבית הספר . לדוגמה : א . יש לחקור איזו השפעה יש לתכניות התערבות המיועדות להורים לילדים בגיל הרך ופועלות בישראל — על שיפור היחסים בין מערכת החינוך לבין המשפחה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר