מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:29

הספר . הישגים אלו ניכרו גם במישור הלימודי–אקדמי , גם בהתנהגות חברתית נאותה בגן ובבית הספר וגם בשביעות הרצון ממסגרת החינוך . ההמלצות ונימוקיהן עמדת יסוד האחריות הראשונית להתפתחות הילדים ולחינוכם מוטלת על ההורים . עם כניסתם של הילדים למערכת החינוך נוצרת אחריות משותפת בין ההורים למערכת החינוך . לכל אחד מהצדדים תרומה ייחודית להתפתחות הילד ורווחתו . יחסי שותפות אלו צריכים להיבנות ביזמה פעילה של מסגרות החינוך , מתוך עמדה של שוויון ושותפות עם כל אוכלוסיית ההורים ובהתאמה לצרכים השונים של קבוצות האוכלוסייה . אסטרטגיות לפעולה . 1 הקמת יחידה לנושא קשרי משפחה ומסגרות חינוך : הוועדה ממליצה להקים , כחלק מהמבנה הארגוני של משרד החינוך , יחידה ( ברמה של אגף / מחלקה וכו ( ' לנושא קשרי משפחה-מסגרות חינוך , שתהיה כפופה למנכ"ל המשרד . אחריותה וסמכותה של היחידה תהיה להציע ולהתוות מדיניות בנושא מעורבות ושותפות של המשפחה במעשה החינוכי , וכן לתאם ולארגן את מערך העבודה של המשרד בנושא זה . יחידה זו תתכלל את הפעילות בנושא בכל אגפי המשרד . נימוקי הוועדה : הקשר שבין המשפחה ומסגרת החינוך מטופל היום בנפרד על ידי אגפים ומחלקות שונות במשרד החינוך , ואין יחידה ייעודית שאחראית על התחום ועל פיתוחו . משרד החינוך מפרסם מעת לעת בחוזרי מנכ"ל הוראות שמטרתן להנחות את השדה בנושאים הקשורים לשותפות שבין המשפחה למערכת החינוך , אולם אנו מצאנו כי עיקר ההתעסקות של אגפי הגיל והתוכן בנושא זה היא במצבי משבר וקונפליקט . אל מטה משרד החינוך מגיעים לטיפול המקרים שאינם מוצאים את פתרונם בשדה או המקרים שבהם יש פנייה אל בית המשפט . גם ברמת השדה מצאנו כי פעמים רבות , הקשר מתמקד בקשיים של ילדים , תלונות של הורים או אי–שביעות רצון הדדית מאופן תפקודו של הילד , ההורים או אנשי החינוך . אנו סבורים כי אחת הדרכים העשויות לשנות מציאות זו היא הכרה של משרד החינוך בקשרי משפחה-מסגרות חינוך כבנושא שראוי לו להיות מעוגן בתוך המבנה הארגוני של המשרד , ביחידה שעיסוקה המרכזי הוא התוויית מדיניות–על , מבוססת על ידע מחקרי , ותפקידה המרכזי הוא בניית דרכי עבודה בימי שגרה ובעת משבר , וייעוץ לאגפים האחרים במשרד בכל דבר ועניין הקשור בנושא עבודה עם משפחות . במציאות העכשווית , בהעדר יחידה לנושא זה , נוצר באגפים שונים של המשרד עומס המקשה על עבודת השדה . עוד סבורה הוועדה כי טוב יהיה אם יחידה זו תעבוד בשיתוף פעולה עם משרדי ממשלה רלוונטיים אחרים כגון משרדי הרווחה , הבריאות , קליטת העלייה , הפנים ועוד , על מנת ליצור רצף וקשר בטיפול בנושא משפחה-מערכת חינוך . הרחבה בנושא מדיניות ודרכי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר