מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:25

כמיטיבים עם התפתחותו והצלחתו של הילד , בשלושה ממדים : ערכי , התנהגותי ולימודי ? ערכי : באיזו מידה קיים תואם בערכים ובנורמות של משפחת הילד והמסגרת החינוכית , ומה קורה במקרים שבהם יש הבדל מהותי ואף סתירה בין שתי המערכות ? התנהגותי : באיזו מידה יש חלוקת אחריות מודעת ומוסכמת בין משפחת הילד לבין מערכת החינוך בנושאים שונים כגון טיפול בקשיי התנהגות במסגרת החינוכית , הכנת שיעורי בית , הגעה בזמן למסגרת ועוד ? מהם גבולות האחריות של כל צד , גבולות שישרתו באופן ברור את טובת הילד ? לימודי : באיזו מידה המשפחה שותפה לקביעת תוכני הלימוד , אופן הלימוד והערכת מצבו והישגיו של הילד במשפחה בגן ובבית הספר ? . 4 הכשרת סגלי חינוך לעבודה עם משפחות : ביקשנו להבין מהי תמונת המצב הקיימת כיום במדינת ישראל בנושא של הכשרת צוותי חינוך בדרגים השונים לעבודה עם משפחות . בחנו סוגיה זו בשני מסלולים : א . במהלך הכשרתם של אנשי חינוך במכללות ובאוניברסיטאות . ( Pre-service ) ב . במהלך התפתחותם המקצועית בשנות עבודתם במערכת החינוך . ( service In- ) בשל החשיבות הרבה שהוועדה ייחסה לסוגיית ההכשרה של סגלי החינוך , היא ביקשה לנסח קווים מנחים בנושאים הנראים חיוניים בעיניה , על מנת שמחנכים ואנשי מקצוע אחרים במערכת החינוך יוכלו לשפר את יכולותיהם לעבוד מתוך מעורבות ושותפות עם המשפחה . . 5 היבטים משפטיים בנושא זכויות של הורים כפרט וכקבוצה במערכת החינוך : הוועדה התייחסה לשאלת זכותם וחובתם של הורים להיות שותפים בקבלת החלטות בנושא חינוך ילדיהם , שאלות כגון שיבוצם של ילדים בחינוך הנורמטיבי ובחינוך המיוחד , השארתו של ילד לשנה נוספת באותה כיתה , הדלגה של ילד מכיתה לכיתה ועוד . מי נושא באחריות למה שקורה לילד במהלך יום הלימודים במסגרת החינוך , ומהן זכויותיה וחובותיה של מערכת החינוך כלפי ההורים ? במגמה לצמצם פניות של הורים לבתי המשפט כגורם מתערב ומכריע ביקשנו לברר מה קורה כאשר מתעוררת מחלוקת בין המשפחה לבין מערכת החינוך וכיצד מגיעים להסכמות במקרים של מחלוקת . כן דנה הוועדה בסוגיות של חקיקה , והתלבטה בין התועלת בקידום חקיקה בישראל בנושא זכויות הורים ובין האפשרות להסתפק ברענון ההסדרה הקיימת , באמצעות חוזרי מנכ"ל והודעות מנכ"ל . ז . פרקי המסמך פרקי המסמך נסמכים על הראייה הכוללת של הנושא כפי שהתגבשה אצל חברי הוועדה , על מומחיותם של הכותבים ועל סקירות מדעיות וניירות רקע שהוועדה הזמינה לצורך עבודתה . הוועדה כולה אחראית לכלל המסמך , אך כל אחד מהפרקים נכתב בהובלה של חבר אחר , שנושא הפרק היה בתחום התמחותו . פרקי המסמך עוסקים בנושאים שנראו לנו מרכזיים לענייננו . כל פרק מרחיב את הדיון בנושא שעלה כסוגיה מרכזית בדיוני הוועדה . ואלה פרקי המסמך : פרק המבוא , המסכם את עיקר ממצאי הוועדה ומביא את המלצותיה המרכזיות , נכתב בידי פרופ' זאב צ'רלס גרינבאום ודבורה פריד . הפרק " מדיניות ממשלתית

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר