מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:24

ו . סוגיות מרכזיות בעבודת הוועדה סוגיות רבות הונחו לדיון על שולחנה של הוועדה . נושא החקר שהוגדר לה כה רחב ומורכב , שמבחינת זמן , היקף ומנדט , היה זה מעבר ליכולותיה של הוועדה לעסוק בכל הסוגיות הקשורות בו . על כן החליטה הוועדה להתמקד בעיקר באלה הנוגעות לקידום הקשר שבין המשפחה למערכת החינוך בגיל הרך . סוגיות חשובות כגון מעמדם ומקומם של הורים כקבוצה , שאלות הקשורות במה שמתרחש בין הורים לילדים במרחב הפרטי של המשפחה , מעבר לשעות הלימודים , והשפעותיו על הקשרים עם מערכת החינוך , ושאלות רבות אחרות נותרו מחוץ למסגרת דיוניה של הוועדה . כמובן , אין בכך כדי להצביע על המעטה בחשיבותן של סוגיות אחרות , שלא נידונו , וחשוב למצוא דרכים להידרש גם להן בעתיד , בפורומים ובמחקרים נוספים . כמו שנאמר בפרקי אבות ב' כ"א : " לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן–חורין להיבטל ממנה . " הוועדה התמקדה בחמש סוגיות מרכזיות : . 1 מהי שותפות חיובית ומקדמת של המשפחה במסגרת החינוכית ומה ערכה להתפתחות הילד והצלחתו במערכת החינוך ? להורים רבים יש עניין להיות מעורבים במסגרות החינוך שבהן מתחנכים ילדיהם . ממצאי מחקר מראים כי הורים אף נוטים להיות יותר מעורבים במסגרות החינוך לגיל הרך ( בגן הילדים ובכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי ) מאשר בשנים המאוחרות . להורים סיבות שונות להיות מעורבים בחיי המסגרת החינוכית שבה לומדים ילדיהם : יש הורים החושבים כי מעורבותם מיטיבה עם ילדם מבחינת הישגיו האקדמיים , ויש החשים כי מעמדם החברתי של הילדים ותחושת המוגנות שלהם ישתפרו בעקבות מעורבות הוריהם במסגרת החינוך . יש הרואים ברצון ההורים למעורבות ולשותפות במסגרת החינוכית שיקוף של תהליכי דמוקרטיזציה , תפיסה של זכויות הילד וזכות הפרט למעורבות בקבלת החלטות על עצמו ועל ילדיו . ומנקודת הראות של מערכת החינוך : איזו שותפות נחשבת בעיניה רצויה ואיזו שותפות נתפסת בעיניה כהתערבות חוצה גבולות ? . 2 שונות רב–תרבותית והשפעתה על קשרי משפחה-מסגרת חינוך : בדיוני הוועדה עלתה הסוגיה הרב–תרבותית המאפיינת את מערכת החינוך הישראלית על זרמיה , פלגיה והקבוצות השונות המאכלסות אותה . ביקשנו לבחון אם ניתן לאפיין את השונות במידת המעורבות של המשפחה במסגרת החינוכית על פי משתנים של בסיס השכלה , מוצא , מעמד סוציו–אקונומי , מיקום גאוגראפי ( פריפריה לעומת מרכז , ( מגדר , ועוד . כן ביקשנו להבין באיזו מידה הנחות היסוד של מחנכים על ציבור ההורים המשתייכים למוצא או למעמד מסוים משפיעות על עידוד או בלימה של מעורבות ההורים במעשה החינוכי . ולבסוף , כיצד מערכת החינוך מעודדת את ההורים למעורבות , ללא קשר למשתני הרקע האלה ? . 3 תואם ציפיות : מה ידוע על ציפיות ההורים ועל ציפיות מערכת החינוך מהילד , על ציפיותיהם אלה מאלה וכל אחד מעצמו ? על פי המחקרים , אילו דפוסי קשר נתבררו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר