מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:23

הצעות ליישום בניית הכשרה מסודרת לצוותי החינוך בדרגים השונים — ממנהל בית הספר , הפסיכולוג והיועץ , המורים והגננות ועד המטפלים הפארא–רפואיים במסגרות החינוך המיוחד , הסייעות וכל איש חינוך במערכת הגיל הרך — בנושא דרכי עבודה אפקטיביות עם המשפחה . יש להעמיק את ההבנה בנושא המשפחות , לפתח זווית ראייה רב–תרבותית ולבנות יחד עם כל איש חינוך את ההכרה בחשיבותן של התקשורת עם המשפחה , מעורבות המשפחה והדרכים להשיג את שתיהן . פיתוח תכניות ומודלים לעבודה עם הורים : בכל מסגרת יתקיים תהליך של בניית חזון , שפה משותפת ותיאום ציפיות למעורבות המשפחה ושותפות איתה , במטרה להוריד את רמת החרדה , אי–האמון והחשדנות שקיימים בשני הצדדים . מוצע לנסח במשותף הסכמות או " אמנה , " שמצד אחד תקבע מטרות כלליות שיתאימו לכלל המשפחות ומסגרות החינוך , ומצד שני תהיה ייחודית לכל גן ולכל בית ספר . תמיכה וליווי לאנשי החינוך בעבודתם עם משפחות : התחושה של רבים מאנשי החינוך כיום היא של קושי ובדידות בעבודה מול הורים . תופעה זו קיימת בקרב אנשי חינוך בכלל ואנשי חינוך העובדים במסגרות החינוך המיוחד או המשולב בפרט . על כן יש לפתח דרכים שונות נוספות על אלה שננקטות כבר כיום – לסייע לאנשי החינוך בהתמודדותם עם הקשיים . הקצאת שעות מערכת לעבודה עם משפחות : הקצאת שעות במערכת לכל מחנך תאפשר לחייב את סגלי החינוך להקדיש זמן ייעודי לעבודה עם משפחה , בניגוד למצב הקיים כיום , שבו עבודה זו נעשית באופן וולונטרי , לא במסגרת שעות העבודה המוכרות . מענה מותאם לאוכלוסיות בעלות אפיונים ייחודיים : עולים — בין העליות השונות קיימת שונות רבה , המחייבת את מערכת החינוך להתייחס בצורה דיפרנציאלית למשפחות מתרבויות שונות . מוצע לבנות במערכת החינוך תכניות המיועדות להעצמת המשפחות במעבר הביןתרבותי , להכשיר ולקלוט במערכת החינוך מגשרים חינוכיים בין–תרבותיים מארצות מוצא שונות , שיסייעו הן למשפחות והן למסגרות החינוך להבין אלה את אלה בצורה המיטיבה עם כולם . חרדים — כל תכנית וכל המלצה חייבת להיות מותאמת לצורכי האוכלוסייה החרדית , לגווניה השונים . יש להביא בחשבון כי בציבור החרדי , הרבנים וגדולי הדור הם הקובעים את דרך ההתנהלות של המסגרת החינוכית ושל ציבור ההורים , ולכן שיתוף הפעולה איתם חיוני להצלחת כל מהלך וכל תכנית . ערבים — במגזר הערבי שיעור ההורים המעורבים במסגרות החינוך בכלל הוא נמוך . יש צורך בהעלאת המודעות לחשיבות המעורבות של ההורים במסגרות החינוך . על כן הוצע להפעיל חוגי הורים כבר מגן הילדים . יש לבנות בין בית הספר וגן הילדים ובין ההורים אמנה שתפרט את חובותיו וזכויותיו של כל צד . כן יש לבנות תכנית מעקב אחר ביצועה של אמנה כזאת .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר