מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:22

אתגרים ודילמות חסר בהגדרה : על משרד החינוך להגדיר מה תפקידו בקשר עם ההורים ולקבוע מהו המנדט שיש לאנשי מערכת החינוך בדרגים השונים כשהם עובדים עם הורים . יש להגדיר גבולות , אחריות וסמכות : מתי ואיך לעודד את מעורבות ההורים ומתי להציב לה גבולות דווקא . ביישובים הממוקמים באזורי מצוקה נעשות לעתים פעולות המשתפות את המשפחה , אולם רובן מבוצעות בידי גורמים חוץ–בית–ספריים כגון הג'וינט , קרן רש"י וגורמים אחרים , שרובם שייכים למגזר השלישי . משרד החינוך אינו מפקח על פעולות אלו , ולפעמים נראה שהעבודה עם ההורים נמסרת לגורם מתערב שהוא חיצוני למסגרת החינוכית . חסר בידע : כל הדוברים הצביעו על העדר הכשרה מספקת של אנשי חינוך לעבודה עם משפחות , הן במערכת הנורמטיבית והן במערכת החינוך המיוחד . הם חזרו וציינו את הקושי הקיים בעבודה עם משפחות ממוצא ותרבות שונים וכן עם משפחות של ילדים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הנורמטיבי או בחינוך המיוחד . בשל חסרים בידע ובמיומנויות עבודה עם הורים , אנשי חינוך רבים חשים חסרי אונים ואף משותקים מול ההורים . בניית דרכים למעורבות בונה ואפקטיבית : לטענת הדוברים , הורים רבים אינם יודעים איך להשפיע ובמה להשפיע . לדבריהם חסר מודל עבודה שמגדיר את היחסים בין הגננת או המורה לבין ההורה , ואין הסכמות המקובלות על כולם . בניגוד להורים , הנוטים לראות את צורכי הילד שלהם , איש החינוך נדרש לראות את הצרכים של כל הילדים ושל המערכת , והפער הזה עלול להיות זירת התנגשות . תואם ציפיות : כל צד אינו יודע בבירור מה הצד השני מצפה ממנו , מה כל צד יכול לקבל מזולתו , מהן דרכי התקשורת האפשריות וכיצד לבנות את שיתוף הפעולה בצורה שתקדם את הילדים ותביא תועלת הן למסגרת החינוך והן למשפחה . השאלות כבדות במיוחד במצבי התנגשות וקונפליקט או כשיש שונות בערכים , בעמדות ובציפיות ההדדיות . זמן : במסגרת המשרה שלהם אין לאנשי החינוך שעות מוגדרות לעבודה עם הורים . לפיכך הם מקדישים לעבודה עם הורים משאבי זמן מעבר למחויבויות הפורמליות שלהם . כך נמצא שטיפוח הקשר עם המשפחה תלוי ביכולתם של סגלי החינוך לפנות זמן לצורך זה . ייצוגיות הורים במערכת החינוך : יש צורך לבחון את תפקידם של ועדי הורים וארגוני הורים . בהעדר נהלים ברורים , שאלת הייצוגיות שלהם אינה פתורה . המערכת מתקשה לעבוד ולשתף פעולה עם ועדי ההורים , ואלה מתקשים לייצג את ציבור ההורים בפני מערכת החינוך . מצב זה מעמיק לעתים את הקונפליקטים בין ההורים לבין אנשי החינוך במקום לשפר ולהעמיק את שיתוף הפעולה בין הצדדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר