מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:21

עמדותיהם בסוגיית הקשר בין משפחות למערכת החינוך , את הדילמות והצרכים של השדה שעליו הם מופקדים , ואת הצעותיהם לשינוי ושיפור . ואלה הנקודות המרכזיות שהעלו המוזמנים בישיבות הוועדה : המפגש בין מערכת החינוך למשפחה בגיל הרך נערך בדרך כלל על בסיס כמעט יום–יומי , במיוחד במערכת גני הילדים . בבית הספר ממשיכים להתקיים מפגשים על בסיס קבוע בין סגלי החינוך למשפחה , אך תדירותם יורדת . בצד מפגשי שגרה בין המשפחה לאנשי החינוך , קיימים כמה צמתים מרכזיים " רגישים" במיוחד , שבהם נפגשים הורים ואנשי חינוך , לדוגמה : המעבר לכיתה א , ' שיבוץ ילדים בעלי צרכים מיוחדים , שיבוץ ילדי עולים , השארת ילד שנה נוספת בגן או בכיתה בבית הספר , וכן מצבי קונפליקט ביחסים שבין גננת או מורה לבין תלמיד . עמדות מרכזיות , הנחות ותפיסות עבודה הכרה בחשיבות הקשר ובזכותם של ההורים להיות מעורבים במה שקורה לילדם : כל הדוברים מכירים בחשיבות הקשר ושיתוף הפעולה עם משפחות הילדים , כמו גם בזכותם של ההורים להיות מעורבים במה שקורה לילדם במערכת החינוך , בשגרת חיי הגן או בית הספר ובוודאי במצבים שבהם יש צורך לקבל החלטות העשויות להשפיע על מהלך התפתחותו וחייו של הילד במסגרת החינוכית . הדוברים השונים הדגישו כי מעורבות ההורים בגיל הרך היא בעלת אפיונים שונים מאלו שהם מכירים בגילאים בוגרים יותר . במיוחד , כך אמרו , בולטת מעורבותם האקטיבית של ההורים ככל שהילד צעיר יותר , אך היא נחלשת בכיתות הגבוהות יותר של בית הספר היסודי והתיכון . בין הדוברים קיימת שונות מסוימת בהבנתם את מקום ההורים ותפקידם . יש שרואים בהורים לקוחות של הגננת או המורה , יש הרואים בהם שותפים במשימת גידול הילד וחינוכו , ויש שרואים במחנכים גורם המשלים חסרים בתחומים שההורה אינו פועל . רוב הדוברים הדגישו כי הקשר שבין המשפחה ( במיוחד ההורים ) למסגרת החינוכית הוא אחד הנושאים המעסיקים אותם ביותר בתפקידם . מכיוון שבני–שיחנו מייצגים את בכירי המערכות השונות הן במשרד החינוך והן ברשויות המקומיות , מתנקזים אליהם רוב המקרים שלא נמצא להם פתרון ברמה הנקודתית של המוסד הספציפי . למרות ההכרה בחשיבות המעורבות והשותפות בין ההורים למערכת החינוך , רבים מהדוברים הביעו דאגה ותסכול מכך שמפגשים עם ההורים מתקיימים בעיקר במצבי קונפליקט או על רקע של בעיה , משבר וחוסר הסכמה . הם ציינו כי יש ריבוי של תלונות , חוסר שביעות רצון , עימותים ופנייה או איום בפנייה לבית המשפט כדי שיתערב , מצב הגורם למערכת החינוך תסכול רב . הדוברים ציינו כי במקרים רבים המניע ליצירת קשר הדדי בין ההורים למחנכים ולהפך הוא חשש ואף חרדה של אלו מאלו , והדבר מקשה על בניית תקשורת חיובית ואפקטיבית . כל הדוברים הביעו רצון להביא לשיפור הקשרים בין המשפחה למערכת החינוך , מתוך הכרה כי שיפור זה יאפשר לכל הצדדים — להורים , לסגלי החינוך ובמיוחד לילדים — יצירת אקלים רגשי המיטיב עם כולם ומסייע לילדים במשימות הלימודיות וההתפתחותיות שלהם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר