מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:16

את הפערים בין הישגים של ילדים שנולדו להורים עם השכלה גבוהה לבין אלה של ילדים שנולדו להורים עם השכלה נמוכה ( Dearing , Krieder , Simpkins & Weiss , 2006 ) ממצא זה תקף גם עבור ילדים מרקעים תרבותיים שונים , אבל רק כאשר המסגרת החינוכית נוקטת צעדים מיוחדים כדי לערב הורים מתרבויות שונות כדי לסייע לילדים . ( Bingham , 2010 Okagaki &) השפעה על ההסתגלות החברתית של הילד : בעניין השפעתן של תכניות מעורבות על ההסתגלות החברתית של הילד , קיימות לגיל הגן ולגיל בית הספר תכניות מניעה המבוססות על ההנחה כי הן חייבות לאגד לפעולה משותפת סגלי חינוך , הורים וילדים . הפעולות כוללות התייחסות לשלב ההתפתחותי של הילד ולהתנהגויות שיש לעודד , למשל ריכוז בלימודים והימנעות מתוקפנות . שיתוף פעולה של הורים ומורים הוא חיוני כדי לעודד ולהעצים את ההורים , המורים והילדים בהתמודדות עם בעיותיהם . תכניות אלה , אם הוחל בהן בגיל הרך , עשויות להשפיע גם על הישגים בבית הספר התיכון : קונל , דישיון וקבאנו ( Connell , Dishion Yasui & Kavanagh , 2007 ) דיווחו על שיעור גבוה פי שניים של הגעה לבית הספר ועל ממוצע ציונים גבוה ב 30 % – אצל ילדים שהשתתפו בצעירותם בתכנית המשלבת פעולות לילד , למורה ולהורה . תכנית דומה המיועדת לגיל הרך והוכיחה את עצמה בכמה מחקרים נקראת Incredible Years ( ראו . ( Webster-Stratton & Reid , 2010 התכנית מכוונת ללמד הורים וגננות כיצד לקדם התנהגות פרו–חברתית ולהפחית בעיות התנהגות בקרב הילדים . סוג הממצאים : מתאם או ראיה לסיבתיות — רוב המחקרים בעניין הקשר בין מעורבות המשפחה במערכת החינוך לבין התוצאות אצל הילד מבוססים על מתאמים בין שני המשתנים האלה . עם זאת חשוב לציין שבוצעו גם מערכי מחקר המאפשרים להצביע על סיבתיות . ממצאי מחקרים אלו מאששים לרוב את ההשערה שמעורבות ההורה היא גורם המשפיע על ההתפתחות השכלית והחברתית של הילד . תוצאות דומות התקבלו גם במחקרים על התערבות במסגרת גני ילדים ( Bates , 2005 ) ועל פעולות כאלה במסגרת בית הספר . ( Cox , 2005 ) השפעה לטווח ארוך על מעורבות הורים : דירינג וחוב' ( Weiss , 2006 Dearing , Krieder , Simpkins &) מצאו קשר חיובי בין מעורבות ההורה כשילדו נמצא בבית ספר יסודי לבין מעורבותו בגיל מבוגר יותר : הורים שהיו מעורבים כשילדם היה בבית הספר היסודי היו מעורבים גם בהמשך . זאת ועוד , מחקרם , שבוצע בארה"ב על ילדים ממשפחות במעמד חברתי–כלכלי נמוך , העלה כי לילדים שהוריהם היו מעורבים בפעולות ילדיהם בבית הספר היסודי יש הישגים טובים יותר גם בהמשך לימודיהם , אחרי סיום בית הספר היסודי . ממצאים אלה תומכים בהחלטת הוועדה להתמקד בהגדלת מעורבות המשפחה בגיל הרך . גורמים המשפיעים על מידת מעורבותם של הורים : המוטיבציה של הורים להיות מעורבים במסגרת החינוכית מושפעת מאוד מהזדמנויות למעורבות שיוצרת מערכת החינוך ומהנורמות החברתיות הנוהגות במסגרת זו בכל הנוגע למעורבות Hoover-Dempsey , Whitaker & Ice , )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר