מבוא וסיכום: קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך (גן-ג׳)

עמוד:10

ג . הגדרות ומוקדי התייחסות בנושא הקשר בין משפחות למערכת החינוך הוועדה התייחסה להגדרות המושגים המרכזיים כפי שהם מופיעים במחקר ובשדה , והתמקדה : א . ב משפחה בכלל ובהורים בפרט כגורם העיקרי המנהל קשר עם בית הספר . ב . ב גיל הילדים : 8-3 ( גן-ג . ( ' בחירת הוועדה להתייחס לא רק להורים אלא למשפחה כמכלול נבעה מן הנימוקים הבאים : א . בשנים האחרונות חלו שינויים מפליגים במבנה המשפחה ובהרכבה . ב . בקרב קבוצות שונות בחברה בישראל , במיוחד בקרב עולים חדשים , נמצא כי האחים הבוגרים של המשפחה או דור הסבים והסבתות הם המנהלים את עיקר הקשר עם מערכת החינוך . לפיכך , מתוך ההכרה בחשיבות הקשר עם כלל בני המשפחה , בחרה הוועדה להתייחס בעבודתה לבני משפחה שונים — אלה שאיתם מתנהלים הקשרים בין מערכת החינוך למשפחה . אך מכיוון שברוב האוכלוסייה , עיקר הקשר עם מערכת החינוך מתנהל בכל זאת עם ההורים , הוועדה רואה בהם גורם מרכזי בקשר שבין מערכת החינוך למשפחה . הגדרות ומושגים מרכזיים כבר מעיון ראשוני במאמרים מדעיים וממפגשים עם אנשי מקצוע , הסתבר כי קיים שימוש במונחים שונים לתיאור יחסי משפחה-מסגרת חינוך : קשר , מעורבות , מעורבות לעומת התערבות , שותפות , שיתוף , שילוב , השתתפות , העצמה ועוד . תהא ההגדרה אשר תהא , הספרות מתייחסת לפחות לשני ממדים ספציפיים : א ) מוקד הפעילות של המשפחה : בבית או במסגרת החינוכית ? בפעילות ההורים במוקד הביתי מקובל לדבר על מעורבותם בביצוע מטלות בית–ספריות ( בידי הילד : ( עידוד ותמיכה רגשית לילדים במה שקורה להם במסגרת החינוך , יצירת סביבה תומכת גם במצבי כישלון , פיקוח על הכנת שיעורי בית , עידוד ותמיכה בפעילויות לימודיות שונות . בפעילות ההורים במוקד המסגרת החינוכית מקובל לדבר על השתתפות ההורים בפעילויות הגן ובית הספר : התנדבות לפעולות שונות בגן ובבית הספר , סיוע בכיתות , קבלת החלטות משותפות , גיוס משאבים , סיוע טכני וכיו"ב . יש לציין שלפי המחקרים המשתמשים בשאלון המעורבות המשפחתית , ( ment Questionnaire , Fantuzzo , J ., McWayne , C ., Perry , M . A . & Childs , S ., 2004 Family Involve- ) שני הממדים הבולטים ביותר של התערבות הורית או משפחתית ( דהיינו , פעולות בבית עם הילד לעומת פעולות במסגרת הגן או בית הספר ) קשורים זה לזה . הורים העוזרים לילדיהם בבית נוטים להיות ההורים הפעילים גם בגן ובבית הספר . מצב זה מקשה על הבחנה ברורה בין הסוגים השונים של המעורבות ההורית , מבחינת הקשר בינם ובין הישגי הילדים או הסתגלותם . במחקרים שונים אמנם נמצאו הבדלים בין סוגי המעורבות השונים מבחינת היכולת לנבא תוצאות אצל ילדים , אך ממצאים אלה אינם עקביים יותר ממחקרים על קבוצות אתניות שונות . ( Ginsburg-Block , Manz & McWayne , 2010 ) המסקנה המתבקשת מתוצאות 3 בכל מקום שבו נכתב מסגרת חינוך הכוונה היא לגן ולביה"ס .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר