השורשים הסעודיים של "אל-קאעידה"

עמוד:23

לשיטתם , במשך שנים השחית המערב את החברה הסעודית באמצעות סרטים , תכניות טלוויזיה , אירועי ספורט , ספרי לימוד ומוסלמים שהתמערבו , וזאת מתוך מטרה להחליש אותה ולהביאה לידי כניעה בבוא היום ללא קרב ולהתנצרות . אנשי הדת האלה ראו בהזמנת הכוחות האמריקניים לסעודיה הוכחה ניצחת לכך ש'המתקפה התרבותית' של המערב משיגה את מטרותיה . אחד הרעיונות שהושמעו בסעודיה בשולי הוויכוח שהציתה תנועת האופוזיציה היה רעיון שהחל להתגבש בחוגים ערבייםמוסלמיים כבר בשנות ה , 80- ולפיו על המוסלמים לערוך ' מתקפת-נגד תרבותית' כלפי המערב . הרעיון היה פשוט : כשם שהמערב חודר לאדמות האסלאם כדי להחלישו , כך עולם האסלאם יכול לחדור למערב באמצעות מהגרים מוסלמים ולהחליש אותו . אין תשובה ברורה על השאלה מה היה תפקידו של בןלאדן בתנועה . ברור שהיה לו תפקיד כלשהו , מכיוון שבסתיו - 1991 כשהתנועה הייתה בשיאה - גירש אותו המשטר לסודאן . זה היה צעד נדיר יחסית ; את רוב חברי תנועת האופוזיציה הצליח המשטר לדכא או לרצות . כיצד פעל בן-לאדן בסודאן ? הוא עדיין היה מזוהה כאיש אופוזיציה סעודי רדיקלי ביותר שמטרתו העיקרית להפיל את בית סעוד . ב1996- גורש מסודאן בלחץ סעודיה , ונסע לחסות תחת משטר הטליבאן באפגניסטן . כאן חל המפנה , ובן-לאדן נהפך ממנהיג הפועל בהקשר סעודי בלעדי למנהיג של ג'יהאד גלובלי . ב23- בפברואר 1998 כונן בן-לאדן באפגניסטן את " החזית האסלאמית העולמית לג'יהאד נגד היהודים ונגד הצלבנים . " כעבור חצי שנה תקפה " אל-קאעידה" בו-זמנית את השגרירויות האמריקניות בניירובי ובדאר אל-סלאם . הצהרת היסוד של החזית האסלאמית העולמית טענה שאמריקה כובשת ומשעבדת את האדמה הקדושה ביותר למוסלמים ( האדמה הסעודית ) וכי בכוונתה לכבוש ולשעבד ארצות מוסלמיות נוספות . ההצהרה הסתיימה בפסק הלכה ולפיו מוטלת חובה אישית על כל מוסלמי להרוג את האמריקנים ובעלי בריתם בכל מקום ובכל הזדמנות . הסינתזה שיצר בן-לאדן ברורה : מתנועת האופוזיציה שהתעוררה בסעודיה בראשית שנות ה90- הוא שאב את הרעיון שהאסון הנורא ביותר של המוסלמים אינו אלא הנוכחות הצבאית האמריקנית על אדמת סעודיה וכי יש לפעול נגדה . מעבדאללה עזאם הוא שאב את הרעיון שמוסלמים צריכים לפעול באלימות כיחידים , כדי לתרום לסילוק הכופרים . כיצד גרמה הסינתזה הזאת כעבור שלוש שנים למתקפת הטרור של ה11- בספטמבר ? בן-לאדן הוסיף לה נדבך מכריע : הוא שכלל את הרעיון של ' מתקפת-הנגד התרבותית' וקבע שיש להשתמש במהגרים המוסלמים כדי לפגוע במערב מבפנים ובכך העניק לרעיון ביטוי אלים . בנאום המוקלט שלו , שהופץ לאחר המתקפה על מגדלי התאומים , התגאה בן-לאדן בעובדה שהטרוריסטים השתמשו במטוסי האויב ולמדו בבתי הספר שלו . זה הרי היה הרעיון הבסיסי של הוגי ' מתקפת-הנגד התרבותית : ' אתם , אנשי המערב , חודרים לאדמה שלנו ופוגעים בנו מבפנים - ואנחנו נעשה לכם אותו דבר . האם המטרה העיקרית של בן-לאדן נשארה לסלק את האמריקנים מאדמת סעודיה ? לא , וזו נקודה מעניינת . באותו נאום ' ניצחון' מוקלט לאחר ה11- בספטמבר בן-לאדן אינו מזכיר כלל את הסוגיה הזאת , שבמשך עשור תמים הייתה המניע העיקרי לפעילותו . הוא מתמקד באפגניסטן ובפלסטין , כפי שעשה עזאם 15 שנה קודם לכן . ההתמקדות הזאת מבטאת את הריחוק שלו מהזירה הסעודית ואת המאמץ להציג את עצמו כמנהיג כלל-אסלאמי . לכן רבים מתפתים לתאר את בן-לאדן כ'תופעה פוסט-מודרנית' וכיוצא באלה ביטויים מטשטשים . אבל לשיטת הפעולה הייחודית של " אל-קאעידה" יש שורשים ברורים , ואי אפשר להבין אותה בלי להבין את הרעיונות שהוטמעו בסעודיה . במה טמונה אפוא חשיבותו הרעיונית של בן-לאדן ? שיטת הפעולה שלו רואה במוסלמים שחיים במערב סוכנים רדומים שמחכים לשעת כושר כדי לתקוף את החברות המערביות מבפנים באמצעים אלימים . כדי ליישם שיטה זו אין צורך בהנחיית הנהגת " אל-קאעידה : " די בכך שקבוצה של כמה צעירים שמקבלים את האידאולוגיה הזאת תתארגן במסגד מקומי . מבחינה זו בן-לאדן האידאולוג חשוב יותר מבןלאדן איש הארגון . אמנם רק קומץ ממיליוני המוסלמים במערב הולכים בדרך שהתווה בן-לאדן , אבל כדי להפוך את הטרור המוסלמי לאיום מתמיד וכדי ללכוד את שני הצדדים במעגל קסמים של חשדנות ושל שנאה , די שהקומץ הזה קיים . במתקפות של " אל-קאעידה" בארצותהברית , בספרד ובבריטניה היו מעורבים כמה עשרות פעילים , אבל הם אילצו את מדינות המערב לחשוב מחדש על מוסכמות ישנות שמגדירות אותן . בגלל בן-לאדן הדמוקרטיות הליברליות נעשות סובלניות פחות , רב-תרבותיות פחות . זה מחליש אותן , וזה הרי מה שביקשה להשיג " אל-קאעידה" מלכתחילה .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר