השורשים הסעודיים של "אל-קאעידה"

עמוד:22

השורשים הסעודיים של " אל-קאעידה" ריאיון עם ד"ר אוריה שביט יותר משש שנים אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר , האם " אל-קאעידה" עדיין קיימת כארגון טרור גלובלי ? מתקפת הטרור של ה11- בספטמבר תוכננה והופעלה בידי אוסאמה בן-לאדן ושותפיו הבכירים ב"אל-קאעידה . " במתקפה הזאת הייתה היררכיה של פיקוד ושל מימון . היררכיה זו איננה קיימת עוד . אין היום קבוצות פעילי טרור במערב שמקבלות הנחיות ישירות מבן-לאדן . למעשה , אין שום הוכחה חותכת וחד-משמעית שאוסאמה בן-לאדן עדיין בחיים , ולכל הפחות אפשר לקבוע שכישלונו של בן-לאדן לספק הוכחה כזו מעיד על המצוקה שהוא נתון בה מאז חוסל משטר הטליבן באפגניסטן . עם זאת יש לזכור כי " אל-קאעידה" בהחלט קיימת כמסגרת גג אידאולוגית שמספקת השראה ותכנית פעולה לתאי טרור רדומים במערב . התאים האלה אינם זקוקים להוראות ישירות מבן-לאדן ; די בכך שיצייתו למשנתו ראיין : אפרים לפיד * מהי המשנה הזאת ? את חדשנותה אפשר לסכם בעיקרון הזה : יש לסלק את הכופרים באמצעים אלימים מהאדמות המוסלמיות ויש להשתמש במהגרים מוסלמים החיים במערב כדי להשיג מטרה זו . בן-לאדן אינו אידאולוג מקורי לגמרי . משנתו מתבססת על סינתזה בין שני מקורות השראה , שני מורי דרך : עבדאללה עזאם , מנהיג המוג'אהידון באפגניסטן בשנות ה , 80- והנהגת תנועת האופוזיציה שהתעוררה בסעודיה בראשית שנות ה. 90- עבדאללה עזאם היה פלסטיני שנמלט לירדן לאחר מלחמת ששת הימים . הוא הצטרף לאחים המוסלמים ורכש תואר ד"ר למשפט אסלאמי באוניברסיטת אל-אזהר . ב1981- קיבל משרה באוניברסיטת עבד אל-עזיז בג'דה . באותם ימים ניצבה סעודיה בחזית ההתנגדות האסלאמית לכיבוש הסובייטי של אפגניסטן , באופן רטורי בלבד . עזאם לא הסתפק בדיבורים ונסע לגבול פקיסטן-אפגניסטן כדי לארגן את ההתנגדות לסובייטים . אלפי מוסלמים מכל רחבי העולם הצטרפו אליו ובהם גם אוסאמה בן-לאדן . ההצטרפות של בן-לאדן עוררה הערצה משום שהוא ויתר על חיי נוחות כבן של מיליארדר בסעודיה ואף לא דרש תנאים מיוחדים . מה למד בן-לאדן מעזאם ? עזאם טען כי על כל מוסלמי מוטלת חובה אישית ( פרצ'עין ) להגן על אדמות מוסלמיות מפני פלישה של כופרים . בן לא צריך לבקש רשות מאביו ; אישה לא צריכה לבקש רשות מבעלה - על כולם להתגייס לג'יהאד בכופרים . אין להסתפק בפעולה של ממשלות או של צבאות ממוסדים . כל מוסלמי צריך להיות מוכן להקריב את חייו כדי לסלק כופרים שהשתלטו על אדמה מוסלמית . זה היה ציווי ייחודי . הציווי הזה הציע גם סדרי עדיפויות : באמצע שנות ה80- קבע עזאם שהמלחמה עם הסובייטים באפגניסטן ועם היהודים בפלסטין היא הדחופה ביותר , משום ששתי המדינות האלה משמשות ראשי החץ של הכופרים ; אלא שהמלחמה בסובייטים דחופה אף יותר מהמלחמה בישראלים , משום שאז היא הייתה בשיאה ומשום שבסיסה היה , שלא כשל ההתנגדות בפלסטין , אסלאמי לחלוטין . כיצד ראה עזאם את המהפכה האסלאמית העולמית ? כמו כל מנהיג של תנועה אסלאמית פוליטית גם עזאם ראה בעיני רוחו מהפכה אסלאמית עולמית . אבל דווקא זו הנקודה החשובה פחות במשנתו . החידוש היה בהטילו את האחריות ואת החובה לסלק את הכופרים מאדמת האסלאם על המוסלמי היחיד , והוא פעל באופן מעשי כדי ליישם רעיון זה . עזאם נהרג בהתנקשות לצד שני בניו בנובמבר . 1989 אבל מורשתו היא מורשת של ניצחון : הסובייטים סולקו מאפגניסטן לא מעט בזכות פעולות המוג'אהידון , ועזאם נטל חלק ניכר בארגון הפעולות האלה . כששב לסעודיה , הביא עמו בן-לאדן מורשת פשוטה ובהירה : כאשר מוסלמים מן השורה מתאחדים ומוכנים להקריב את חייהם , הם מצליחים לעשות את מה שממשלות מוסלמיות אינן מצליחות - להביס כופרים שפלשו לאדמת האסלאם . מה היה הרקע להתעוררותה של האופוזיציה הסעודית בראשית שנות ה ? 90- מה למד ממנה בןלאדן ? באוגוסט , 1990 עקב הפלישה העיראקית לכוויית , התעוררה בסעודיה תנועה רחבה של אנשי דת שהתנגדו להזמנת הכוחות האמריקניים לממלכה . בעיניהם מלחמת המפרץ הייתה מזימה מערבית שכל תכליתה ליצור את התנאים לכיבוש מחודש של העולם המוסלמי . מושג יסוד ששימש את תנועת האופוזיציה היה 'המתקפה התרבותית : ' * להרחבה בנושא ראו ; Uriya Shavit , "Al-Qaeda's Saudi Roots" , Middle East Quarterly , Fall 2006 , Vol . XIII , Nr . 4 , pp . 3-13 - ספרו של ד"ר שביט , מלחמות הדמוקרטיה : המערב והערבים מנפילת הקומוניזם ועד המלחמה בעיראק , יראה אור בשנה הקרובה בהוצאת מרכז דיין

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר