מודיעיון בעריכת עמוס גלבוע

עמוד:40

המודיעין במלחמה על התודעה ראובן ארליך * המלחמה על התודעה משתמשת בכלי נשק בלתי קונוונציונליים : תמונות במקום קליעים , מילים במקום טילים ועוד . העימות עם הטרור משלב זה שנים מלחמה באמצעים פיזיים ומלחמה על התודעה ועל אהדת הקהל בעולם כולו . תפקיד המודיעין במאבק על דעת הקהל חיוני לשם העברת הנתונים והמידע המודיעיני הקיים לגופים האחראים לפרסום ולשינוי דעת קהל , אף שאין זה אחד התפקידים ה"קלסיים" של הענף . לשם כך נדרשים כמה שינויים במודיעין והתאמות למצב הנוכחי העימות עם איום הטרור נהפך בעשור האחרון לגורם חשוב המשפיע על סדר היום של מדינת ישראל ושל הקהילייה הבין-לאומית כולה . עימות זה , שתפס במידה רבה את מקום המלחמות הקלאסיות בין מדינות ריבוניות ובין צבאות סדירים , יש לו מאפיינים ייחודיים הנובעים מאופיים של ארגוני הטרור ומאופי התנהלותם . ארגוני הטרור משתמשים במכוון ובלי מגבלות מוסריות וחוקיות במגוון סוגי אלימות , מתוך מטרה לאלץ ממשלות לשנות את מדיניותן בתחום מסוים . סוגי אלימות אלו כוללים פיגועי הרג ורצח המכוונים נגד אזרחים על מנת להשיג מטרות פוליטיות ( לרבות מטרות שאופיין לאומי או דתי . ( למן המחצית השנייה של שנות ה60- מתמודדת מדינת ישראל עם איום הטרור , ומאז שנות ה80- הוא נהיה לגורם מרכזי המשפיע על סדר היום שלה . במוקד האיום הזה עומדים ארגוני הטרור הפלסטיניים ( הבולט שבהם כיום הוא חמאס ) וארגון טרור לבנוני ( חיזבאללה . ( לשני הארגונים הללו תשתית צבאית נרחבת ויכולות מתקדמות בתחום התקשורת . הם נתמכים באיראן ובסוריה , שתי מדינות תומכות טרור , המעדיפות לנהל מאבק מתמשך בישראל באמצעות סיוע לארגונים שליחים ( proxies ) ולא להתעמת עמה באופן ישיר כפי שהיה מקובל במלחמות הקלסיות . בה בעת מתנהלת מערכה בטרור העולמי , בראשות ארצות-הברית ובאמצעות הקהילייה הבין-לאומית . מערכה זו זכתה לתנופה לאחר פיגועי ה11- בספטמבר , 2005 וזירות הלחימה המרכזיות שלה כיום הן אפגניסטן ועיראק . ההתמודדות בין המדינות שכלפיהן מופנה איום הטרור לבין ארגוני הטרור מתנהלת בשלוש חזיתות גם יחד : הלחימה בשטח מתנהלת בין כוחות הביטחון לבין פעילי הטרור של כל אחת מהמדינות ; החזית המדינית , שבה מתמודדים שני הצדדים על השגת תמיכה בקרב הקהילייה הבין-לאומית והעולם הערבי / מוסלמי ; והחזית התודעתית , שבה מנסים שני הצדדים להנחיל את עמדותיהם ותפיסותיהם לקהלי יעד רלוונטיים , במגוון שיטות ואמצעים , על מנת להשפיע על אופן התנהלותם . שלוש החזיתות הללו משפיעות זו על זו ומשלימות זו את זו . להישגים או כישלונות באחת החזיתות יכולה להיות השפעה , לעתים מכרעת , על אופן ההתנהלות בזירות האחרות ולפיכך לא ניתן להתעלם מאחת מהן . מהי מלחמה על התודעה ? אין הגדרה מוסכמת ואחידה בקרב חוקרים ומומחים מהאקדמיה , המודיעין והצבא , בישראל ובעולם , באשר למהות המלחמה על התודעה . אל"מ ( מיל ( ' מירי אייזן , המשמשת כיום יועצת ראש הממשלה לתקשורת זרה , פירטה בעבודתה במכללה לביטחון לאומי ( 2003 ) מגוון רחב של הגדרות המקובלות למונח זה והציעה הגדרה משלה : " מאבק על התודעה במלחמה הוא ניסיון כולל של מדינה , או של ישות לא מדינתית , להשפיע על קהלי יעד שונים . זאת , במטרה להשיג ניצחון בהתמודדות לאומית . הכלים להשגת השפעה תודעתית מגוונים ומבוססים על הכרת התרבות החברה , הפוליטיקה , התקשורת , החינוך וכל אמצעי אחר אשר ישפיע על תודעת קהל היעד הנבחר . " העיסוק הצבאי במלחמה על התודעה עתיק יומין הוא , אולם באופייה , במאפייניה ובמידת חשיבותה של המלחמה על התודעה חלו שינויים מהותיים . זאת , הן כפועל יוצא של המאפיינים הייחודיים של ארגוני הטרור ודפוסי פעילותם והן כתוצאה של המהפכה התקשורתית ומהפכת המידע המלוות את המלחמה בטרור ומשפיעות עליה במידה רבה . ארגוני הטרור הנלחמים בישראל , בייחוד חיזבאללה וחמאס , משקיעים משאבים רבים במלחמה על התודעה בהיותם ערים לחשיבותה הרבה . " כלי הנשק" במלחמה התודעתית הם " קליעים" ו"מטעני חבלה" וירטואליים : צילומי הטלוויזיה , המילה הכתובה בעיתונות , המידע הווירטואלי באינטרנט , ההטפה של הדרשן במסגד , השידור ברדיו , וברובד העמוק יותר - החינוך והאינדוקטרינציה " ) שטיפת מוח . ( " פגיעתם של " כלי נשק" אלה והשפעתם המורלית על קהלי היעד השונים לטווח הקצר והארוך אינה פחותה מזו של כלי הנשק האמיתיים , שכן הם משפיעים - לטובה ולרעה - על המוטיבציה , על כוח הרצון ועל הנחישות של שני הצדדים להמשיך במערכה הממושכת ביניהם , למרות קשיים ופגיעה במורל . חיזבאללה , המודל לחיקוי של ארגוני הטרור הפלסטיניים , השקיע בכך משאבים כספיים ניכרים שמקורם באיראן . החמאס , ער לחשיבות המלחמה התודעתית , מקצה לכך משאבים מתקציבו ומתקציב " הרשות" ( לאחר עלייתו לשלטון ) גם בתקופה של קשיים כספיים . המלחמה התודעתית בין ישראל לארגוני הטרור מתנהלת " כלי הנשק" במלחמה התודעתית הם " קליעים" ו"מטעני חבלה" וירטואליים : צילומי הטלוויזיה , המילה הכתובה בעיתונות , המידע הווירטואלי באינטרנט , ההטפה של הדרשן במסגד , השידור ברדיו , וברובד העמוק יותר - החינוך והאינדוקטרינציה * אל"מ ( דימ , ( ' ד"ר , שירת באמ"ן במגוון תפקידים . כיום הוא מנהל מרכז המידע למודיעין ולטרור במל"מ

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר