דוח וועדת וינוגרד ההיבט המודיעיני

עמוד:26

?????? ? ? ? ? ???? ???? ?? ???? ???? ? ? ? ? ??? ???? ?? ???? ??? ?????????????????? הפרק העוסק בסוגיית המודיעין במלחמת לבנון השנייה כפי שפורסם בדוח החלקי של ועדת וינוגרד כללי . 95 העימות נגד חזבאללה חייב את קהילת המודיעין של ישראל ליכולות מיטביות . מאפייני האתגר המודיעיני היו ידועים לקהילת המודיעין של ישראל מזה שנים . היכולות המודיעיניות המרשימות של קהילת המודיעין גויסו - גם אם לא במלואן - למאמץ נגד הארגון , זאת במקביל למאמצי מודיעין נוספים . הכיסוי האיסופי . 96 היציאה מלבנון ב2000- הרחיקה את היכולות של מערכת המודיעין לאסוף מידע רלוונטי על חזבאללה . קושי זה התעצם נוכח חסמים חשובים נוספים , ביניהם בלטו העדיפויות בפועל של הקצאת משאבי האיסוף של ישראל לתחומים חיוניים אחרים . חזבאללה כיעד מודיעיני ניצב פורמאלית לאורך השנים - וביתר שאת מאז 2005-2004 במרכז תשומת הלב וה-צי"ח ( ציון ידיעות חיוניות , ( בצד יעדים מודיעיניים נוספים . עם זאת , כאשר באה תפיסה נכונה זו לידי מבחן ויישום , פעמים רבות לא עמדו בהם הלכה למעשה . . 97 התוצאה הייתה שתמונת המצב האיסופית העדכנית על חזבאללה הוצגה כחסרה . גם כאשר ההערכה באמ"ן היתה שסיכויי ההתלקחות גוברים , לא חל שינוי מהותי במאמץ האיסופי או בתוצאותיו . . 98 היו גם חסרים ניכרים בתחום האיסוף הקרבי הטקטי : מרבית מערכי האיסוף המטכ"ליים לא היו ממוקדים לזירה הלבנונית , לא היתה הכרה מספקת של הדרג הטקטי הלוחם את מערכי האיסוף והיו ציפיות ותלות גבוהים של הכוחות במודיעין מהרמה הממונה . אלה חברו לפערים בתשתיות איסוף ומשאבים לא מספקים בפיקוד הצפון ובאוגדה , כאשר מודיעין טקטי וקרבי רב לא הופק ולא מוצה , בין היתר גם בשל חסכים במקצועיות ובהכשרות . רמת הידע המודיעיני . 99 ככלל סיפק אמ"ן לצרכניו הצבאיים והמדיניים , במהלך השנים שקדמו למלחמה , תמונה רחבה , אמינה ונכונה על חזבאללה , למרות הפערים האיסופיים . אמנם לא יוצר מספיק מודיעין בסיסי , שכיסה את חזבאללה כארגון חברתי - תרבותי - אידיאולוגי . עם זאת , בתחום המדיני נוצרה תמונה טובה ובהירה לגבי מהות הארגון ומטרותיו , מדיניותו כלפי ישראל , הסיוע הגובר שלו לטרור הפלסטיני , שאיפותיו ודרכי פעולתו בזירה הלבנונית , ההבנה בראייה האסטרטגית היתה טובה ונכונה כולל כוונותיו ותפיסה של יכולותיו . . 100 בהערכת המודיעין השנתית של אמ"ן מיולי 2005 נקבע כי " חזבאללה ... ישאף לבצע פעילות ... עלולה להובילו לממש את איומיו , למרות האילוצים , ולנסות לבצע פיגוע חטיפה / שבי " ... בדצמבר 2005 נקבע כי הארגון ימשיך בביצוע פח"ע כולל חטיפה , שהוערכה בסבירות גבוהה . במכתב ששיגר ראש אמ"ן בדצמבר , 2005 נקבע בין היתר כי " נדרשת היערכות ומוכנות לאפשרות של הסלמה בגבול הצפון ... תוך חיזוק כוח ההרתעה מול כוונות החטיפה של חזבאללה . " במרס , 2006 במסגרת התייעצות ביטחונית בראשות מ"מ ראש הממשלה , אמר ראש אמ"ן : " חזבאללה עובד על משהו ... החטיפה .. נשארה לגיטימית . " .... במאי , 2006 במסגרת הערכת המודיעין לתכנית הרב שנתית של צה"ל , נקבע כי גובר פוטנציאל ההידרדרות בחזית הצפונית , בעקבות פעילות הטרור של חזבאללה . איום החטיפה מופיע בניתוח תרחישי העימות האפשריים בצפון בסבירות בינונית - גבוהה . . 101 הנאמר לעיל מצוי בעיקרו בתחום המודיעין האסטרטגי והמערכתי , שם הישגיו של המחקר המודיעיני בתקופה שלפני המלחמה ניכרים , גם אם לא מלאים . לעומת זאת , ברמה הטקטית התמונה המודיעינית היתה בהירה פחות וחשפה פערים ניכרים . עיקר הבעיה היתה נעוצה במגבלת המודיעין לתרגם חלק חשוב מהידע שברשותו , או מזה שהיה יכול להיות ברשותו אם ככלל סיפק אמ"ן לצרכניו הצבאיים והמדיניים , במהלך השנים שקדמו למלחמה , תמונה רחבה , אמינה ונכונה על חזבאללה , למרות הפערים האיסופיים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר