ערבית? לא בבית ספרנו

עמוד:13

ערבית ? לא בבית ספרנו מספר התלמידים אמנם לא קטן , אך הערבית אינה מקצוע חובה לבגרות והיא מתחרה עם מקצועות " אטרקטיביים" יותר . מספר הלומדים לחמש יחידות יורד . חיוני לקבוע את הערבית כמקצוע חובה לבגרות . תגובת משרד החינוך לרשימתו של שלמה גבע ד"ר שלמה אלון * נעמי אביבי-וייסבלט * * מקצוע הערבית נקבע מקצוע חובה בבתי הספר העבריים כבר בשנת תשנ"ו . בכיתות ז - ' ט' נשמרת מסגרת החובה בקפידה . בכיתות י , ' בשל שינויים מבניים בלימודים בבתי הספר התיכוניים ( ריבוי מגמות לקראת בגרויות , מגמות שחלקן נפתחות כבר בכיתה י ( ' חובת הלימוד נשמרת בחלקה . בביקורים תכופים של אנשי משרד החינוך בבתי הספר נראה שמורים רבים משכילים לתת למקצוע הערבית מקום משמעותי ויוקרתי . המורים דואגים להפוך את הלימוד לחוויה ( שימוש באמצעי עזר מגוונים , ובכללם מחשב - לימוד בעזרת אתרי אינטרנט , לוחות קיר בית ספריים , תצוגות של חומרים , הצגות . ( הנתונים בשטח הם שמספר לומדי הערבית לא קטן . כמובן , כפי שקורה בכל מקצועות הלימוד , יש גם קשיים , ואיננו מתעלמים מהם . המערכת מתמודדת עם תלמידים לקויי למידה , בעלי קשיים בלימוד שפה , ומשתדלת לתת להם מענה במסגרת הוראה הטרוגנית , כפי שנעשה בשאר המקצועות . נוסף על כך , מופנים תלמידים אלה ללימודי המזרח התיכון , שיכולים לשמש תשתית למקצוע " עולם הערבים והאסלאם , " מקצוע שקיים לבגרות עד רמת חמש יחידות לימוד . העובדה המצערת ביותר בתחום זה היא שהערבית עדיין אינה מקצוע חובה לבגרות , והיא מתחרה במגמות דוגמת תקשורת , מחשבים , מחול ותאטרון , מה שמוריד בהכרח את מספר לומדי הערבית ליחידות הגבוהות ( חמש יח"ל . ( כמו כן , פה ושם נתקלים בהורים עוינים למקצוע , המצליחים להעביר את עוינותם לילדיהם . המקצוע הוא אכן מקצוע טעון רגשית , ורק בשל כך אסור להרים ידיים . יש לציין שהתלמידים הבוחרים ללמוד ערבית מצליחים בצורה יוצאת דופן במבחני הבגרות , מה שמהווה עבורם בסיס להמשך לימודי השפה . רבים מהם משתלבים אחר כך בשירותם הצבאי בחיל המודיעין ורבים אחרים ממשיכים במסגרות ביטחון ואקדמיה . הוראת הערבית סובלת באופן טבעי מהליקויים הבסיסיים במערכת כמו הפחתת שעות לימוד , מתן ציונים שאינם משקפים את ידע התלמיד ועוד . כפי שהוראת החובה של התנ"ך , ההיסטוריה והמתמטיקה אינה הרסנית ואינה מגבירה עוינות של תלמידים , כך גם קביעת לימודי הערבית כחובה אינה הרסנית למקצוע . במדינה כמו ישראל החיה במזרח התיכון ואשר חמישית מאוכלוסייתה ערבית והשפה הערבית היא השפה הרשמית השנייה בה , חשוב שכל צעיר ילמד ערבית וכך תהפוך השפה לנחלת הכלל בעתיד . בבתי הספר שבהם עדיין ניתנת האפשרות לבחור בין ערבית לצרפתית , שני שלישים מן התלמידים בוחרים בערבית . ולסיום , נתונים השוואתיים באשר לנבחני הבגרות ( ערבית מול צרפתית : ( תשס"ד : צרפתית 2366 ( רמה רגילה ומוגברת ;( ערבית . 3415 תשס"ה : צרפתית ; 2221 ערבית . 3554 תשס"ו : צרפתית ; 2318 ערבית 3487 ( מתוך כלל הזכאים לבגרות במגזר היהודי , היינו : כ 7 . 5- אחוזים . ( זכאים לבגרות במגזר היהודי : תשס"ד ; 48 , 084 תשס"ה ; 44 , 929 תשס"ו . 44 , 772 יש לשים לב לעובדה שצרפתית היא מקצוע חובה בשלושה תיכונים גדולים : " אליאנס" ברמת אביב שבתל אביב , " כי"ח" בחיפה ו"רנה קאסן" בירושלים ( ובהם לא ניתנת דריסת רגל לערבית . ( כן נכללים בנתוני הנבחנים בצרפתית אף תלמידים מהמגזר הערבי , נוצרים ודרוזים . * סגן יו"ר המזכירות הפדגוגית ומפקח מרכז על הוראת הערבית במשרד החינוך ; * * shlomal @ education . gov . il מפקחת על הוראת הערבית במחוז המרכז שיעור בערבית ( אילוסטרציה )

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר