"דברים שרואים משם"

עמוד:16

מקרה , היה כאן לחץ פוליטי בתוך ישראל למצות אתנו את הדין על משהו שלא עשינו כלל . " אחרי זמן קצר ב"תדיראן" נהיית לפוליטיקאי : נבחרת לכנסת כחבר הליכוד ושימשת סגן ראש עירייה , ואחר כך כיהנת עשר שנים בתפקיד ראש עיריית בת ים . אילו רשמים אתה יכול לחלוק אתנו מתקופה זו ? " העיסוק בפוליטיקה כחבר כנסת היה מתסכל . הורגלתי להיות איש של מעשה וביצוע ופתאום הרגשתי שהעניינים מדשדשים . לכן הסתפקתי בקדנציה אחת בכנסת ונעניתי לפנייה לרוץ לראשות עיריית בת ים . נכנסתי לתקופה מספקת ומלאת אתגרים של עשייה במישור המוניציפלי . התפקיד קשה ביותר , משום שאזרחי העיר מצפים לקבל תשובות על שלל בעיותיהם , קטנות כגדולות , 24 שעות ביממה , שבעה ימים בשבוע ובכל ימות השנה . היום אני יכול לצפות בגאווה ובסיפוק בכל הפרויקטים הנפלאים שתכננתי ובניתי ואשר עומדים לתפארה בעיר : ההישגים האדירים של מערכת החינוך , הקמת בתי ספר חדשים , בניית שכונות , פיתוח התשתית , כבישים , אמפיתאטרון , ספרייה עירונית ועוד ועוד . " התחנה האחרונה היא השליחות הדיפלומטית כשגריר בפיליפינים . ספר לנו על חוויותיך מתקופה זו . " שיקול מכריע בבחירת מקום השירות , במסגרת המקומות הרלוונטיים , הייתה הידיעה שרעייתי חנה , שהיא עזר כנגדי , תוכל להשתלב ולתרום כפי שהיא עושה מבלי לאות בארץ . ואכן , תרומתה להצלחתי בתפקיד הייתה ללא ספק דומיננטית . אפילו השגריר הלובי , שהיה עוין בהתחלה , נעשה ברבות הימים לחבר שלנו בזכותה . יחסי ישראל עם הפיליפינים נפלאים . מדובר בעם נוצרי ברובו 88 ( מיליון , וחמישה מיליון מוסלמים ( המוקף במיליוני מוסלמים במלזיה ובאינדונזיה השכנות . המשטר מתמודד עם איומי טרור וחתרנות , ועל רקע זה מתקיים שיתוף פעולה בין ישראל לפיליפינים . הם רואים בנו ' העם הנבחר . ' ישראל היא יעד מועדף לאלפי העובדים הזרים המחפשים עבודה בחו"ל , ובישראל שוהים בסך הכול כ , 50 , 000- המהווים מקור הכנסה חשוב ביותר למדינתם . " מהם ה"דובדבנים" בקריירה שלך ? " גולת הכותרת של חיי היא בלי ספק השירות בצה"ל , בייחוד בתקופה ששימשתי ראש המחקר וראש אמ"ן . גם התקופה שכיהנתי כראש עירייה הייתה חשובה ומספקת . " לסיום , האם יש לך עצות כלשהן למודיעין של ימינו מפרספקטיבה של עשייה בת עשרות שנים ? " אינני יודע מספיק על הנעשה כיום , אבל צפייה מרחוק , בCNN- בעיקר , באירועי מלחמת לבנון השנייה השאירה בי תחושה לא נוחה . בשנים האחרונות חל פיחות במעמדו של ראש אמ"ן לעומת ראשי השירותים האחרים בכל הנוגע להשפעה על מקבלי החלטות ויחסי קברניט-מודיעין . בתקופתי , אני הייתי הראשון , ואחריי בתור היה ראש ' המוסד . ' יש אומרים שראש אמ"ן צריך להסתפק במתן תמונת המודיעין ללא המלצות לקברניט . אני לא פעלתי כך . לכל סקירת מודיעין שהצגתי הייתה מצורפת תמיד הצגה של דפ"אות והמלצות לפעולה . יש אומרים שאין לנקוט דרך זו , וראשי אמ"ן שכיהנו בתפקיד אחריי אכן נמנעו מלעשות כן . מאז לא שומעים על אמ"ן , וראשי אמ"ן הצליחו גם לשמור על כיסאם . נקודה נוספת : אני מאמין בתכנון ארוך טווח , לפחות חמש שנים קדימה . אני מאמין בנטילת סיכונים ובמהלכים אמיצים ועיקשים . כך נעשה בתקופתי . בניית הלוויין והפעלתו הן פרי עבודה שלי . קיצצתי 20 מיליון שקל מתקציב אמ"ן לצורך מחקר ההיתכנות של הקמת הלוויין . לא היה קל לשכנע את מקבלי ההחלטות להשקיע בפרויקט כזה בעידן שלום . נדרשו 20 שנה כדי להקנות ללוויין את היכולות שאנחנו נהנים מהן כיום . כל אלה היו פרי של דמיון , תכנון , הקצאת משאבים והתמדה . " בוועדת כהאן שילמתי מחיר אישי שנבע מלחץ פוליטי בישראל ולא מתקלה מודיעינית התוצאות הטובות שהשגנו ביום הכיפורים . היו עקב היכרות עמוקה עם השטח , ידענו לשאול שאלות , לקבל תשובות , להצליב מידע ממקורות שונים ולהפיק מכל זה מודיעין אמין בזמן אמת . עבדנו יחד , גרעין של אנשים מיומנים , וכולנו קצרנו את פרי המקצועיות וההכנה מראש

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר