א. הבדלים על רקע דת

עמוד:13

א . הבדלים על רקע דת שוויון בסיכויים להשגת תעודת בגרות הוא אחד ממרכיבי תחושת השוויון של אזרחיה הלא יהודים של מדינת ישראל . הבדלים גדולים מדי לטובת האוכלוסייה היהודית מחדדים את תחושת האי שוויון . בדומה לאוכלוסייה היהודית , גם האוכלוסייה בין נתוני מפקד האוכלוסין לנתוני משרד החינוך . בעבודה זו בחרנו שלא לעשות כן , מן הטעמים הבאים : א . עבודה זו בוחנת , בין השאר , את הפערים בדור הילדים לעומת דור ההורים . מידע כזה , שהוא בעל אחידות בהגדרת הנתונים , קיים רק במפקד האוכלוסין ; ב . יש יתרון בשימוש בנתונים שנאספו באותה שיטה . יתר על כן , זיווג של קבצי נתונים שונים חשוף לטעויות ; ג . עולים שהגיעו בגילאי 19 עד 21 מצוידים בתעודת בגרות אינם נכללים בנתוני משרד החינוך . בניית מדגם מזווג של נתוני משרד החינוך ומפקד האוכלוסין לגבי ארבעה מחזורים של תלמידים עלול להיות חשוף לטעויות ; ד . נתוני משרד החינוך לגבי שיעור הזכאים מתוך כל שנתון סובלים מהטיה משום שהצעירים החרדים נכללים בשנתון ועל פי רוב אינם זכאים לתעודת בגרות ואינם שואפים לה . שיעור הזכאות לתעודת בגרות בקרב צעירים בני 18 עד 21 עומד על 53 . 9 % במדגם הכולל גם צעירים שאינם מתגוררים עם הוריהם ( לוח ו עמ' . ( 41 שיעור זה גבוה משמעותית מהשיעור הנקוב בפרסומים הרשמיים של משרד החינוך ושל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , שעמד בשנת 1995 על 37 . 99 & מקרב קבוצת הגיל של בני ה 17 ( לוח , 13 עמ' . ( 54 שיעור הזכאות לתעודת בגרות בקרב צעירים בני 18 עד 21 המתגוררים עם הוריהם , על פי נתוני מפקד האוכלוסין לשנת , 1995 הוא 56 . 2 % ( לוח , 3 עמ' , ( 42 נתוני משרד החינוך משקפים נתוני אמת לגבי צעירים שזכאים לתעודת בגרות מלאה מתוך שנתון מסוים . לעומת זאת , נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי שיעור הזכאות לתעודת בגרות מבוססים על סקר שנערך בקרב חמישית מאוכלוסיית ישראל . שיעורי הזכאות לבגרות המובאים בעבודה זו גבוהים מאלו המדווחים על ידי משרד החינוך . הפער בין נתוני משרד החינוך לנתוני מפקד האוכלוסין מבטא כמה הבדלים . השאלה במפקד האוכלוסין מתייחסת לתעודה הגבוהה ביותר שקיבל המרואיין . נראה כי מרואיינים רבים ענו "תעודת בגרות , " גם כאשר היתה ברשותם תעודת בגרות חלקית ( למשל , כאלו שחסרים מקצוע אחד לזכאות . ( הסבר נוסף לכך ששיעורי הזכאות לבגרות המובאים בעבודה זו גבוהים מאלה המדווחים על ידי משרד החינוך , הוא השימוש בנתוני ארבעה שנתונים , ולא שנתון אחד . חלק מן הצעירים שאין ברשותם בגרות מלאה שבים ונבחנים , וחלקם נמצאים זכאים לתעודת בגרות מלאה . עם זאת , ההשפעה של גורם זה על שיעורי הזכאות במדגם אינה גדולה .

מכון ון ליר בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר