1. תיאור עובדתי

עמוד:12

. 1 תיאור עובדתי ישנם שני מקורות מידע על הזכאות לתעודת בגרות : נתונים אדמיניסטרטיביים של משרד החינוך ונתוני מפקד האוכלוסין , שמקורם בסקר . ניתן ליצור קובץ שמזווג ג . ממצאי העבודה החלק הראשון בעבודה יתאר את שיעורי ההצלחה בהשגת תעודת בגרות בקרב קבוצות שונות באוכלוסייה , על בסיס נתוני המדגם שנבחר מתוך מפקד האוכלוסין לשנת . 1995 התיאור העובדתי נועד לענות על השאלה באיזו מידה קיימים פערים בהישגים הלימודיים בין קבוצות אוכלוסייה שבאופן אפריורי הן בעלות כישורים שווים בממוצע . החלק השני בעבודה יבחן את ההשפעה הייחודית של גורמים כמו השכלת ההורים ומצבם הכלכלי על סיכויי ההצלחה של ילדיהם להשיג תעודת בגרות . בדיקת ההשפעה של כל גורם בנפרד נעשתה על ידי שיטה סטטיסטית מקובלת למדי — רגרסיה . התרומה הייחודית של שיטה זו היא ביכולתה לענות על שאלות חשובות : האם הפערים בהישגים הלימודיים בין קבוצות אוכלוסייה שונות הם תוצאה של הפערים ברקע ההשכלתי של ההורים , פערים במצבם הכלכלי של ההורים או שילוב של השניים . ייתכן גם כי הפערים בהישגיהם הלימודיים של הילדים כלל אינם מתואמים עם הפערים ברקע המשפחתי של ההורים . החלק השלישי בעבודה יבחן את מכלול יחסי הגומלין בין כל המשתנים שנצפו , בניסיון לאתר את האיכויות החברתיות הבסיסיות שתורמות להשגת תעודת בגרות . העיבוד הסטטיסטי נעשה באמצעות הסילום הרב ממדי ( MDS ) ( ספציפית , על ידי ניתוח מרחב הממדיות הקטנה , . ( SSA שיטה זו מאפשרת איתור מיקומו של המשתנה " זכאות לבגרות" בפרספקטיבה של מכלול משתני הרווחה , ובכך תרומתה הייחודית . שיטה זו מאפשרת , על ידי הסתכלות בו בזמן על משתני המחקר , להסיק איכותית מהם הגורמים המשפיעים על הסיכויים לבגרות — בבחינת תיאור היער ולא העצים . תשובות לשאלות אלה הכרחיות לזיהוי מקור הפערים בהישגים הלימודיים ! האם המקור נעוץ בפערים שקיימים בדור ההורים , ובאמצעות מנגנונים ידועים משתמרים הפערים ומועברים לדור הילדים ? או שמא מקור הפערים הוא במערכת החינוך , שמעצימה או מחלישה את הפערים בהשוואה לדור ההורים ? מובן שייתכנו גם שילובים שונים של שתי האפשרויות הקודמות . יתר על כן , תשובות לשאלות אלה עשויות להצביע על דרכים אפשריות לצמצום פערים בחינוך בכלל ולהעלאת הסיכויים לקבלת תעודת בגרות בפרט .

מכון ון ליר בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר