א. מבוא

עמוד:8

שאיפתם של מרבית חלקי האוכלוסייה . ההנחה שמוצאו של אדם אינו מעיד על כישוריו המולדים פירושה , שהבדלים משמעותיים בהישג לימודי חשוב ( כמו השגת תעודת בגרות ) בין קבוצות אוכלוסייה מעידים על מחסומי גישה , שאת פשרם יש הכרח לברר . מחקר זה מציג שני רבדים : רובד אחד הוא תיאור עובדתי של ההבדלים בין קבוצות מוצא ולאום שונות בשיעורי הזכאות לבגרות . שורה של עבודות מחקר , שרק את חלקן נזכיר , תיעדו בעבר את הפערים בהישגים הלימודיים שבין יהודים ללא יהודים ( Levin-Epstein and Semyonov 1993 ) ובין מזרחים לאשכנזים ( נהון . ( Savit 1990 ; 1993 הייחודיות של עבודה זו היא בהגדרת המוצא של קבוצות באוכלוסייה היהודית . ההגדרה של מזרחי ומערבי חייבת להביא בחשבון את העובדה שהאוכלוסייה הישראלית הצעירה מורכבת היום מצעירים רבים שנולדו בחו"ל , צעירים שהם בני עולים וצעירים שהם נכדים לעולים . נוסף על כך ישנן קבוצות מעורבות מוצא . כלומר , הגדרה הנשענת על ארץ לידת האב בלבד אינה מספקת עוד . לאחר שמגדירים מיהו מזרחי ומיהו מערבי תוך התחשבות בכך , נותרת השאלה — האם הבחנה זו עדיין חשובה ? עבודה זו נותנת מענה על שאלה זו . נייר עמדה זה מספק מידע שאינו עומד לרשות הציבור . אמנם , משרד החינוך והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמים נתונים על שיעורי הזכאות לבגרות לפי לאום , מוצא , מין , אזורי מגורים ועוד . אלא שבפרסומים אלה , משיקולים של נוחות , ההגדרות של מוצא ולאום מעומעמות , ובכך מסתירות הבדלים חשובים . כך , למשל , כמעט שאין מידע לגבי ההישגים הלימודיים של קבוצת מוצא אחת לדורותיה השונים , ואין מידע כלל לגבי ההישגים הלימודיים של תלמידים שהוריהם או סביהם מעורבים ( מארצות מוצא שונות . ( הרובד השני של העבודה בוחן את מידת החשיבות של גורמים שונים המשקפים את הרקע המשפחתי בקביעת סיכויי ההצלחה בהשגת תעודת בגרות . ההבדלים בשיעורי הזכאות של תלמידים מקבוצות אוכלוסייה שונות יכולים להיות תוצאה של "תאונה היסטורית : " בדור הסבים או ההורים נוצרו פערים כלכליים והשכלתיים שנתנו נקודות זינוק לא שוות לתלמידים . ישנם כמה מודלים כלכליים שמראים כי הישגי התלמידים יהיו שונים כתוצאה מן הרקע המשפחתי השונה , על אף העובדה שאין ביניהם הבדלים בכישורים . בחינה אמפירית של השפעת הרקע הכלכלי חברתי של ההורים על ההישגים הלימודיים של הילדים נעשתה במספר רב של עבודות מחקר בארץ ובעולם . כאן נזכיר שתי עבודות שראו אור לאחרונה Friedlander and others ) 1 הפרסומים הרשמיים של משרד החינוך נוהגים לרוב לציין שלוש קבוצות מוצא בקרב האוכלוסייה היהודית : אסיה אפריקה ( מזרחים ) אירופה אמריקה ( אשכנזים ) וישראל . ראו , מערכת החינוך בראי המספרים , , 1998 הוצאת משרד החינוך . 2 למשל , . Galor and Zeira 1993 ; Dahan and Tsiddon 1998 ; Benabou 1996

מכון ון ליר בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר