מבוא ראשון: על המטפורה ועל חשיבה במטפורות

עמוד:10

חשיבה במטפורות מתעסקת יותר בהבניה מחדש של המוכר וביצירת דגמים חדשים ומעוררי חשיבה , ופחות בהוכחה או בפיתוח מושגים ודפוסים "נכונים . " חשיבה מטפורית יכולה להיות מעוררת ומפרה גם אם היא חסרת רצף הגיוני עקבי , ואולי דווקא בשל כך . משום שחשיבה מטפורית אינה חייבת להיות " נכונה , " היא מאפשרת סטיות לא צפויות , אינה שמה תוויות , ואינה נמנעת מלבחון גם את הפחות אפשרי . התנסות מדמיינת-מטפורית מסוג זה שתואר כאן אינה קלה משום שמוחנו מעדיף כברירת מחדל להשתמש דווקא בתבניות ידועות ומוכרות לו . לפיכך , כדי להיות מודעים למטפורות הנמצאות בבסיס התפיסה שלנו או כדי לחשוב במטפורות חדשות , יש לחסום זמנית את מוחנו מלפעול באופן שבו הורגל . כלומר , עלינו "להכריח אותו" לפעול על פי דפוסים שונים , לא שגרתיים . המטפורה מציעה מסגרת והיגיון משלה לדבר בהם , ומאפשרת למשתמשים בה לצאת מן השגרתי ומן המובן מאליו , ולהתבונן במוכר כזר . עבודה באמצעות מטפורות מאפשרת דיאלוג יצירתי ומברר תוך שהיא בונה שפה ייחודית לבני השיח הנובעת מעולם ההתנסויות שלהם . עבודה באמצעות מטפורות מאפשרת גם לנהל משא ומתן שוויוני ופתוח על משמעויות אפשריות של העשייה שלנו . משום טבעה זה נראית לנו דרך זו מתאימה לחקר העשייה וההתנסות החינוכית יותר מאשר חשיבה אנליטית ישרת קו והיגיון . כפי שכבר אמרנו , העשייה החינוכית מורכבת ואינה ניתנת להגדרה חד-משמעית ושיטתית . השימוש במטפורות מזמן תבניות חשיבה המאפשרות סדר מסוג אחר , כולי ( הוליסטי , ( והבנה של התופעה החינוכית הייחודית בשלמותה ומזוויות שונות , גם אם אינה ניתנת להכללה . העבודה באמצעות מטפורות אינה נותנת תשובות חד-משמעיות , אבל מעודדת העלאה של רעיונות חדשים והעשרה של "בנק" האפשרויות או של אסטרטגיות הפעולה שניתן להשתמש בהן במצבים עתידיים שאינם ניתנים לניבוי . יש ערוצים אפשריים שונים להתנסות מדמיינת-מטפורית . ארבעת הכותבים שחברו יחד בספר זה מתארים ארבע דרכים שונות לעבודה רפלקטיבית מקצועית באמצעות מטפורות , המתאפיינות בהדגשים שונים של נקודות מוצא ושל דרכי עבודה :

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר