מבוא ראשון: על המטפורה ועל חשיבה במטפורות

עמוד:8

ומתלמידים במטרה לחקור הבדלים בין תפיסת תלמידים את עצמם , את המורים ואת בית הספר לבין תפיסת המורים את התלמידים . מחקר זה חשף סתירה בין התפיסות השונות של המורים והתלמידים , שהתבטאה בכותרתו של המאמר : " הכלא החינוכי החופשי . " המילה מטפורה מקורה ביוונית : מטה = < meta ) אחר + פורה = ( pherein ) להעביר . המשמעות המילולית של המונח מוגדרת במילון כ"השאלה , העברה , שימוש במילה או בניב לא בהוראתם הפשוטה אלא בהוראה שאולה לשם יתר ציוריות" ( אבן שושן , . < 1977 בכוחה של המטפורה לארגן ולתאר לאחרים מצבים שאינם ניתנים להמללה . היא מאפשרת להבין מושג או חוויה אחת במונחים של מושג או של חוויה אחרת , ויוצרת בהירות בעזרת השאלת תבניות שעוצבו מתוך התנסות ממשית להבנת דבר מופשט יותר . אפשר להגדיר את המטפורה כמערכת המורכבת מחלקים שונים . ריצ'רדס ( Richards , 1936 ) תיאר את המטפורה כמורכבת משני מושגים שביניהם יחס מיוחד : מושג אחד הוא הנושא ; המושג השני הוא מטפורי , והוא מתפקד ככלי להבנת מושג הנושא . מערכת היחסים בין שני המושגים היא הבסיס של המטפורה . כוחו של המושג המטפורי נובע מכך שאי אפשר לתאר אותו במילים אחרות . מתח במצב מטפורי קיים תמיד מכיוון שהמושג המטפורי אינו מסביר באופן מלא ומושלם את מושג הנושא . לדברי בלק , ( Black , 1962 ) המטפורה משליכה על המושג העיקרי , הנושא , את מערכת המשמעויות הנובעת מן המושג המשני , המטפורי . בכך היא מדגישה , מעלימה ומארגנת את תכונותיו של המושג העיקרי באמצעות המושג המשני . מטפורה אחת בלבד לעולם אינה "מכסה" בשלמות את המונח שאנחנו מבקשים להבין . כמו אלומת אור של פנס באפלה היא מאירה נתיב אחד ומחשיבה הכול סביבו . לעיתים קיימות מטפורות אחדות לאותו נושא . תופעה זו אינה בבחינת בעיה ואינה יוצרת סתירות . נהפוך הוא , מטפורות אחדות לאותו נושא מאפשרות לחשוף פנים שונות של נושא שאנחנו מבקשים להבין . כך ניסח זאת פיטר אלבו : ( Elbow , 1986 ) כל מטפורה משליכה צל שונה של העצם המואר , שלא היינו רואים אלמלא הארנו אותו מזוויות שונות > עמ' . ( 45 . 1 ראו גם את עבודתה של רות זוזובסקי ( 1998 ) על ידע מצטבר של מורים ועל מקומה של המטפורה בהעלאתו .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר