מבוא

עמוד:10

חםיקלה כפל 3 ה . למרבה האכזבה , שתי הפריצות האלה - במחקר ובהוראה - לא הביאו עדיין לקבלה רחבה של "שירי העס . " ככל הידוע לי , כמעט שלא היה המשך למחקרים החלוציים של שנות השמונים . באשר להוראה , מתברר כי "שירי העס" של ביאליק שנכללו בתכנית הלימודים החדשה כמעט שאינם נלמדים בפועל . סקר מקיף בין מורים לספרות בחטיבת הביניים שנערך בשנת - 1997 חמש שנים לאחר החלת תכנית הלימודים החדשה כחובה - העלה כי שלושה (!) מבין חמשת "שירי העם" הכלולים בה אינם נלמדים כלל , את הרביעי מלמדים רק 12 % מבין המורים ואת החמישי 7 % - בלבד ( משרד החינוך , . ( 106 : 1998 ללא ספק כישלון גמור . באשר למחקר של "שירי העם , " ברור כי אין סיכוי להרחבת הפריצה של שנות השמונים בלא שהממסד האקדמי-אוניברסיטאי יכיר בצורות לא-קנוניות - כמו הפזמון - כמושא לגיטימי למחקר . למרות התמורות המשנות בהדרגה את פני החוגים לספרות באוניברסיטאות , השגת לגיטימציה מחקרית כזו אינה עניין פשוט . בכל מקרה , ספק רב אם המאמץ להשגתה צריך להיות עניינה של ההכשרה להוראה דווקא ( אמנם אפשר לקוות כי ההשפעה של מה שייעשה במכללות לחינוך בהוראת "שירי העם" של ביאליק , ואולי גם במחלקות להכשרת מורים באוניברסיטאות עצמן , תחלחל לאטה לתוך החוגים לספרות באוניברסיטאות . ( לא כן באשר להוראת "שירי העם " בבתי הספר : זהו אינטרס ישיר של ההכשרה להוראה ונמצא בתחומי אחריותה . הטטרה . כמו במקרים אחרים , המסקנה מכישלון הביצוע של תכנית הלימודים בספרות משנת תשנ"ב היא כי לא היה די בהכללתם של "שירי העם" במסגרת תכנית הלימודים . כדי שמורים לספרות ילמדו שירים אלה בפועל ממש , מן ההכרח להפגיש אותם במהלך הכשרתם המקצועית עם "שירי העם" של ביאליק , לשכנע אותם בפוטנציאל הרב הטמון בלימוד שירים אלה מן ההיבט הקוגניטיבי , הרגשי והחברתי כאחד , ולתת בידם כלים פרשניים ומתודיים מספיקים להוראתם . יעדים מבצעיים ( אופרטיביים ) אלה ראויים ואפשריים להשגה , והם עניינו העיקרי של חיבור זה . אלכלוסיית היעד . מי שעשויים לחולל את השינוי המיוחל ביחס להוראת '' שירי העם" של ביאליק הם הסטודנטים , אלה המתכשרים במכללות לחינוך ובמחלקות להכשרת מורים באוניברסיטאות להוראת ספרות במסלול העל-יסודי ( כיתות ז-י , ( וכן מורים בפועל הבאים להשתלם במוסדות אלה . הסטודנטים והמורים המשתלמים עשויים לשמש כ"סוכני שינוי" בבתי הספר - להרחבת מעגל ההיכרות עם "שירי העס" של ביאליק ולהעמקתו . אולם , הדרך אל הסטודנטים המתכשרים להוראה ואל המורים המשתלמים עוברת בהכרח דרך המרצים לספרות והמדריכים למתודיקה של הוראת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר