הגדרת מושגי לקות, נכות ומוגבלות

עמוד:8

הגדרל / גווע 1 גי לקו , /» עכוח , ו גזוגבלוח , בניגוד למושגים הילד החריג ובעלי צרכים מיוחדים המתמקדים בשונות , אנו מעדיפים במדריך זה להשתמש במושגים שהנהיג ארגון הבריאות העולמי , ( Organization , 1980 World Health ) תוך התייחסות לגורמים האישיים והסביבתיים הקשורים בפגיעה ובתוצאותיה . על פי תפיסה זו קיימים שלושה מושגים המבטאים את הפגיעה על גבי הרצף שכין היחיד לסביבתו . לק 1 ת היא המצב המתאר את הפגיעה כרמת היחיד ( כמו קטיעה מתחת למרפק , פגיעת חוט שדרה , לקות ראייה , ( נכות היא התוצאה התפקודית של הפגיעה ברמת היחיד ( כמו הפגיעה ביכולת לעמד , ללכת , ללמוד , ( ואילו מוגבלות היא תוצאת הפגיעה בהקשר חברתי מסוים ( כמו הפגיעה באיכות חיים , בתפקוד משפחתי , בחובה לשירות צבאי ועוד . ( ההנחה היא שבחברות שונות ישנם צרכים שונים , ולפיכך אדם עם לקות מסוימת ( כמו שתי רגליים קטועות ) עלול בחברה מסוימת ( מדינת "העולם השלישי / ' שנעדרים בה אמצעי עזר ומדיניות רווחה מפותחים ) להיות יותר מוגבל מאשר בחברה אחרת ( מדינת סעד ) שתאפשר לו בריאות , רווחה כלכלית , תעסוקה הולמת , ואפילו קשר זוגי וחברתי נורמטיבי . נכות היא הפרעה קבועה שיכולה להתבטא במערכות שונות של הגוף : מערכות פנימיות ( כגון : אספקת הדם , נשימה , כליות ושתן , ( מערכות החושים ( ראייה , שמיעה , תחושת השטח , ( מערכות החשיבה והרגשות ( פיגור שכלי , לקות למידה , לקות רגשית , ( ומערכת התנועה . פרק א : 0 ילוב ר / , כללה 0 ^ פר ' 3 nf ajH ת 0 ' 3 רה / א 1 ררי ^ ה / גרל ג # כ' קכ'תלז vplf a , foj / N ?/ ' ? N / ' ; yea rojnN k' ^ 0 k ק ' 6 ת / ק k / N p / kp / r )/ k pfe / nepanN k'nl , nlH גכ / / ' // ' * 3 ת הכ'תוז . aatok תהתה : /? Q' xteH , fo ^/ N kla pk י 'jk nkj / DP pk / ? In / k ; 5 / 6 / 7 ? ר'כה N , nk * plea ! תתר / ק \ 6 ^ // ד \\ ך pk ^ קכ'תת' ? pnlenl / P ^/ N / n / N בכיק זי :, י ® יוגדרו ; מוג 1 ' גי לקוץ , ; גנות ומוגבלות . יי * ר , גד ר ח , ר , מ &/ גיפ ' ^ לוב , י , כלליו ואיכות . חייט י ^ ^ ילוב וי , כללי . ע 1 ל ילדים עפ מוגבלות גוג ^ ית . במ'ערכת ?• י ® ; ופ ^ פ'עיל ופעילות . קיו ילתיו / לילדים 'עם מוגבלות . גופ ; ית . "

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר