מבוא

עמוד:194

פילוסופיה : בספריו - ספר השם וספר יסוד מורא - הוא דן בעיקר בשמות האלוקות ובהנהגה האלוקית את העולם . פרשנות : בכל נדודיו לימד ראב"ע את פרשנות המקרא , הוסיף פירושים משלו והעלה אותם על הכתב . הוא פירש את רוב ספרי התנ '' ך , חלקם יותר מפעם אחת ( אסתר , שיר השירים , פירוש על התורה , ( אך חלק מפירושיו אבדו ( כגון הפירוש על נביאים ראשונים . ( פירושיו לתורה כוללים ר פירוש לספר בראשית , פירוש נוסף בשם '' שיטה אחרת" לפרשות בראשית , נח ולך לך , וכן פירוש של אחד מתלמידיו לפרשת ויחי . - שני פירושים לספר שמות ! "הפירוש הקצר '' ו"הפירוש הארוך - . " פירוש לספרים ויקרא , במדבר ודברים . " הפירוש הקצר '' נחשב כחלק מפירושו לתורה כולה , הנקרא גם "ספר הישר . " " הפירוש הארוך '' הוא פירוש נוסף של ראב"ע , פירוש מאוחר יותר . נרחיב את היריעה על דרכו הפרשנית ובעיקר על גולת הכותרת של יצירתו -.2 פירושו לתורה . . 2 פירושו לתורה מכל מפעלו של ראב"ע , דווקא פירושו לתורה הקנה לו שם ותהילה לדורות . בפירושו זה מתגלים חכמתו , ידיעותיו , חריפותו וכוחו למצות בלשון חדה ובסגנון מלוטש את המסורת הפרשנית של יהודי ארצות האסלאם . שיטתו הפרשנית מיוסדת על הדקדוק ועל ההיגיון , כפי שהוא מעיד על עצמו בתחילת ההקדמה לפירושו לתורה : זה ספר הישר לאברהם השר ובעיני הדעת יכשר ובעבותות הדקדוק נקשר וכל תומכו מאושר . 3 בהקדמה לפירושו לתורה ראב"ע סוקר חמש דרכים בפרשנות . את ארבע הראשונות הוא מבקר ובחמישית הוא מציג את דרכו שלו . . 2 כל המובאות בספר זה הן מתוך הספר "תורת חיים , " מוסד הרב קוק , ירושלים תשנ"ב . . 3 ברשותנו שתי הקדמות לפירושו של ראב"ע לתורה : ההקדמה הידועה וההקדמה ל"שיטה אחרת" ( ראה אי וייזר , תשל"ו , עמי א-י , קלז-קמו . ( תוכנן של שתי ההקדמות דומה והן משלימות זו את זו בפרטים , אולם סדר הצגת השיטות הפרשניות שונה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר