פרולוג: מימוש עקרונות של מחקר פעולה בהכנת הסמינר ובאופן ניהולו

עמוד:12

חברי צוות ההיגוי עוד לפני שנערך הסמינר , לכל קבוצת דיון נקבעו שני מנחים , שתפקידם היה להפיק מדיווחי השולחנות העגולים נושאים לדיון בהמשך בקבוצה שבאחריותם . מנחים אלה היו גם אחראים להובלת השיח , לתיעוד שלו ולסיכומו ולהצגתו לפני המליאה . במהלך הסמינר התקיימו שני מחזורים של קבוצות דיון , והמשתתפים יכלו לבחור בקבוצה שונה בכל מחזור . מפגשי מליאה - במפגשים אלה ניתנו שלוש הרצאות כלליות , הוצגו דיווחים משולחנות עגולים וקבוצות הדיון ונערכו סבבי משוב וסיכום . מספר המשתתפים המוגבל אפשר את קיומם של דיונים יעילים גם במפגשי המליאה . שיח חופשי - נוסף לשלוש המסגרות המתוכננות , התקיימו פעילויות חברתיות-תרבותיות לא פורמליות , וגם בהן נמשכה החלפת הדעות , למשל בזמני הארוחות ובהפסקות . לאורך ימי הסמינר תיארו המשתתפים את השתתפותם כחוויה ייחודית . להלן מקבץ של תחושות ומחשבות שהושמעו בסבב סיכום הסמינר : - "התחושה שליוותה אותי בשלושת הימים האלה היא תחושה של חלוציות . מגדירים משהו חדש - . " ... "קורה לי יותר מפעם אחת , שאני קוראת ספר שמאוד מתחבר למה שקורה בסמינר שאני משתתפת בו . אני מתכוונת לסיפור על האי הנעלם של סאראמאגו ... ( סאראמאגו , , 2002 עמי . ( 36 הסיפור הזה מסכם את התחושה שלי . לבוא לפה היה בשבילי כמו לצאת מהאי שלי ולהתבונן על האי שלי מבחוץ " . - "חשתי שמאוד מאוד הופריתי על ידי נקודות ראות שונות , בעיקר על ידי אנשים שלא באים מהקונטקסט שלי , והייתי צריכה להסביר להם מה אני עושה ... להפוך את הדברים מובנים עבורם " ... - "אני באתי עם המון שאלות ואני יוצאת עם הרבה יותר שאלות , אולי חלקן התחדדו ... אני יוצאת עם שאלה אחת גדולה : מה המשמעות של זה שמחקר פעולה מזמן כל כך הרבה שאלות , הן ברמה של קונספציה ומהות ומגוון והן מבחינת מקומו בהכשרת מורים " ... - "מה שהיה נהדר הוא הוויתור על העמדות של כוח והיה כאן דיאלוג לגמרי חופשי " ... - "ממש התענגנו על שאילת השאלות , וזה נהדר , אבל זה לא מחייב ... כדאי היה לנסח בחצי עמוד איזו תזה , טענה , קריאה משותפת לקהילה , משהו כעין

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר