פתח דבר

עמוד:12

חינוך שלא שמרו חומר ארכיוני . כמו כן לא ניתן היה להשיג מארכיון המדינה מסמכים ומקורות מידע אחרים שתועדו בשלושים השנים האחרונות . איסוף החומר ההיסטורי כלל גם עריכת ראיונות עם מגוון אנשים אשר עסקו ועוסקים בחינוך ובטיפול בתלמידים עם ליקוי בשמיעה . איתור חלק מהמרואיינים היה לעתים מבצע בלשי שהסתיים בהצלחה , ולאחר מאמצים רבים איתרתי אפילו את המנהלת הצעירה ביותר שפעלה בארץ . הייתה זו מורה חיילת שגרה זה שנים רבות בארצות הברית . לצורך עריכת הראיונות חרשתי את הארץ לאורכה ולרוחבה ולמדתי להכיר גם חברים למקצוע שלא הכרתי עד עתה . הייתה זו חוויה מעניינת ומרגשת להאזין לקולות המרואיינים , ששמחו על שנפלה לידיהם ההזדמנות להעלות מנבכי זיכרונם מעשים ואירועים שהתרחשו בעבר במקום עבודתם . אני מקווה כי מחקר זה ישפוך אור על תהליכי השינוי שהתרחשו במסגרות החינוך במשך השנים מתוך מאמץ ורצון לתת מענה לצרכים המיוחדים של האוכלוסייה ההטרוגנית של תלמידים עם ליקוי בשמיעה . ברצוני להודות מקרב לב לכל אותם מרואיינים שאירחו אותי בבתיהם או במקומות עבודתם , גילו סבלנות רבה ושיתפו עמי פעולה . הם פרשו בפניי קטעים ממגילת חייהם המקצועית תוך התבוננות רפלקסיבית מן המקום שהם נמצאים בו כיום לעבר העבר . מרואיינים אלה הפיחו חיים בחומר העובדתי היבש ואפשרו לי להמחישו לקוראים . אני רוצה להודות גם לכל אותם אנשים שסייעו לי למצוא את החומר הדרוש בארכיונים הרבים שביקרתי בהם . אני חבה תודה מיוחדת לאביבית קדרון מהארכיון של "אורט " בירושלים , שטרחה ועמלה להשיג עבורי חומר ארכיוני חשוב ומעניין . רוצה אני להודות למאירה קמחי , הספרנית בספריית "שמע" בתל אביב , על עזרתה המועילה בחיפוש חומר ביבליוגרפי עבור כתיבת הספר . תודה לאביגיל שלזינגר שנתנה לי את תמונת השער המתארת לימוד על פי הגישה האוראלית בראשית ימיו של בית הספר לחרשים בירושלים . תודה לזבולון גורני מנהל "שמע" בתל אביב שטרח וצילם את תמונת השער המתארת לימוד בעזרת שפת הסימנים כיום . תודה למשה שיבר מנהל בית הספר "סביונים " על שנאות לאפשר את צילום תמונת השער , לשרה פרידלנדר שסייעה בהפקת הצילום ולתלמידיה שהסכימו להצטלם .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר