פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר מסגרות החינוך לילדים ולנוער עם ליקוי בשמיעה קיימות בישראל כבר למעלה משבעים שנה . בתחילה הוקם בית ספר אחד , שאליו התלקטו כמעט כל הילדים האלה בארץ . עם הזמן צמחו והוקמו מסגרות חינוך נוספות , שהלכו והתרחבו במשך השנים , והיום קיימת מערכת מורכבת ורבגונית המנסה לענות על הצרכים השונים והמגוונים של תלמידים עם ליקוי בשמיעה . עשרות שנים טרחו ועמלו מחנכים ומטפלים מיומנים ובלתי מיומנים כדי לעזור , לחנך , ללמד ולשקם תלמידים עם ליקוי בשמיעה . עבודתם נעשתה תוך שהם שקועים עד צוואר בבעיות היומיומיות אשר ניצבו בפניהם ומנסים לעשות כמיטב יכולתם עבור תלמידיהם . כל אותן שנים התחוללו במסגרות החינוך שינויים ארגונים וחינוכיים שהיו מלווים בתהליכי הסתגלות של המורים והתלמידים . המורים ושאר אנשי הצוות המטפל עשו את עבודתם בתוך ההקשר של דורם ותקופתם , ולא היו פנויים לשקול החלטות ומעשים תוך התבוננות מעמיקה בחשיבה ובמעשה של קודמיהם . מעורבותי בחשיבה ובעשייה אינטנסיבית בכל תחומי החינוך של תלמידים עם ליקוי בשמיעה בארץ ובהכשרת מורים לתלמידים אלה נמשכה למעלה מארבעים שנה . בשנים אלו עבדתי כמורה בבתי ספר לחירשים , בכיתות שילוב ובמסגרות השילוב האינדיבידואלי . הייתה לי הזכות ללמד בכיתת השילוב הראשונה בתל אביב , שהוצנחה מבית ספר לחירשים לתוך בית ספר רגיל ללא יד מכוונת וללא מטרות ברורות , בתקופה שבה השילוב הכיתתי היה עדיין בחיתוליו . עם הזמן , כאשר מספרן של כיתות השילוב הלך וגדל , שימשתי כמרכזת של הכיתות הללו , כיועצת וכמורה מדריכה . במסגרות אלו עבדתי עם צוותים רב-מקצועיים ועם נציגי הרשויות . מאוחר יותר עסקתי בהכשרת מורים לתלמידים עם ליקוי בשמיעה באוניברסיטת תל אביב ובמכללת בית ברל . מגוון התפקידים ששימשתי בהם סייע לי להתבונן בתחום החינוך של תלמידים אלה מזוויות ראייה שונות . עם הסיום הרשמי של עבודתי בחינוך ובהוראה חשתי צורך לערוך מחקר היסטורי שישפוך אור על תהליכי השינוי שהתרחשו במסגרות החינוך השונות ; מחקר אשר יתאר ויסביר תהליכים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר