פתח דבר ודברי תודה

עמוד:9

פתח דבר ודברי תודה העבודה המובאת כאן מבוססת על סדרת מחקרים שבוצעו במכללה אקדמית גדולה במרכז הארץ המתמחה בחינוך ובהכשרה להוראה . איסוף הנתונים נעשה בין שנת הלימודים תשנ"ד לתשנ"ט . בשנת הלימודים תשנ"ד ביצענו בדיקה מגששת ראשונה של נתוני הציונים במכללה . לאחריה יצאנו לאסוף נתונים לצורך סדרה של מחקרים מקיפים בנושא . מטרת עבודתנו בראשית הדרך הייתה לעורר שיח בין המורים שיברר את תפקידי הציונים ואת מהותם , יסייע לכל מורה לגבש עמדה מושכלת ויקדם את גיבושה של מדיניות מערכתית במכללה . בהמשך העבודה למדנו עד כמה קשה לעורר שיח עקבי ומעמיק בנושא זה . הדיון בנושא נתפס על ידי מורים רבים כאיום על האוטונומיה שלהם וכהגבלה של חירותם . התברר לנו שהסוגיות הנדונות מורכבות ורבות , וכי אין הן ייחודיות למכללה שלנו : החינוך הגבוה כולו , כמו גם מערכת החינוך בשלבים הקודמים לו , מתמודד עם שאלות הנוגעות למתן ציונים ולהערכות ללומדים . לכן , משנסתיימה סדרת המחקרים , אנחנו מביאות את סיכומה בפני הקהל הרחב . כבר בראשית הדרך , משבתנו את הנתונים הראשונים שאספנו , פנינו אל הספרות המקצועית במגמה ללמוד על היקפן של התופעות שנתגלו לנו , על מקורותיהן , על הדרכים שבהן ניתן לפרשן ועל משמעויותיהן . כך עסקנו במקביל בנתונים האמפיריים ובחקר הספרות המביאה נתונים אמפיריים של אחרים ודיונים מלומדים בנושא . על שני מקורות אלה מבוסס הדיווח המובא במונוגרפיה זו . בחרנו להביא את החומר בפני הקורא מאורגן לפי סוגיות ונושאים , ולא בדוח מחקר שבו מרוכזת סקירת כל הספרות המחקרית בתחילת המסמך , ולאחריה כל הממצאים . כך , יש פרקים שעיקר המידע שבהם שאוב מן הספרות , ואחרים שעיקר החומר שבהם נגזר מן הנתונים שלנו , אך כל פרק ממוקד בנושא אחד . אנחנו מצרפות בנספח א' את תיאור איסוף הנתונים שלנו , ובו פירוט מתודולוגי כמקובל בספרות המדעית . ייחודו של המחקר המוצג כאן בשילוב הציונים שנתנו המורים במכללה עם נתונים בדבר עמדותיהם ובדבר שיטות עבודתם כמעריכים . בעזרת נתונים על

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר