חקר ספרי היסטוריה בישראל

עמוד:13

הוראת היסטוריה סבורים כי מקצוע זה עשוי לשמש כלי לפיתוח החשיבה של הלומד , להרחבת אופקיו ואף כגורם משחרר . הם מאמינים כי ללימוד היסטוריה יש תפקיד בפיתוח זיקותיו החברתיות של האדם במישורים רבים , ובתוך כך פיתוח מחויבותו האישית למין האנושי בכלל ולאחר בפרט . אל מול תפיסה זו ניצבת התפיסה הצרה בדבר תפקידה ה " רצוי " של הוראת היסטוריה במערכת החינוך . יסודותיה המרכזיים של תפיסה זו הם שניים : הראשון - מטרתה העיקרית של הוראת היסטוריה בבית הספר היא חינוך לאומי , וכל המטרות האחרות ( פיתוח של חשיבה , אמפתיה לזולת , זיקה אנושית כללית ויכולות נוספות ) הנן טפלות ומשניות ; השני - האמונה כי הדרך הטובה ביותר לחיזוק הזהות הלאומית היא באמצעות שינון רב של עובדות הנוגעות לעבר הלאומי ( שם . ( בספרי הלימוד לבתי הספר אין טקסטים שנכתבו כחלק מהמחקר האקדמי , אלא כאלה שחוברו על פי הנחיות של צוותי משרד החינוך . על הספרים לעמוד באמות מידה מחמירות , שאם לא כן יפסלו אותם . בישראל , ספרי הלימוד בהיסטוריה כללית יוצאים לאור במסגרת האגף לתכניות לימודים ( ת " ל ) שבמשרד החינוך או במסגרות פרטיות של כותבים עצמאים . הכותבים בוחרים אם להגיש את ספריהם לאישור משרד החינוך או להפיץ אותם בשוק החופשי בכוחות עצמם . במשך השנים התפתחו הוצאות ספרים פרטיות אשר התמחותן העיקרית היא הוצאת ספרי לימוד של כותבים עצמאים . גם רשתות של בתי ספר פרטיים מפיקות ספרי לימוד בהיסטוריה , בעיקר ככלי מרכזי להכנת התלמידים לבחינות הבגרות . המנגנון הראשי של המשרד מפעיל אמצעי בקרה ופיקוח על כתיבת ספרי הלימוד ועל אישורם . חוקר של ספרי לימוד עשוי להשתמש בספר ככלי להבנה של התרבות הלאומית , מרכיביה , והיחס בינה לבין מורשות תרבותיות אחרות . זאת על . 5 ראו למשל : ראלי סער " , ועדת החינוך של הכנסת תפסול היום ספר ללימוד היסטוריה , " הארץ , , 20 . 11 . 2000 עמ ' 9 א . . 6 ספר הלימוד לכיתה ט , עולם של תמורות , בעריכת דני יעקובי , , 1999 נכתב על ידי צוות מטעם האגף לתכניות לימודים במשרד החינוך , ולמרות זאת נפסל לשימוש על ידי המשרד .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר