חשיבותו של ספר הלימוד בהוראת היסטוריה

עמוד:8

כאמצעי להעברת היסטוריה - במנותק מהעיתונות , מהרדיו ומהטלוויזיה 990 : 8 ) ו . ( Jacobmeyer , גם לדעת פיליפ אלטבך , למרות המחשבים , תקשורת הלוויין והטכנולוגיה - הכלי המשפיע ביותר ובצורה הנרחבת ביותר הוא ספר הלימוד . ( Altbach , 1987 : 159-160 ) סלטר מדווח על מחקר שמצא כי אף על פי ש 85 ° / 0- מהידע של התלמידים נרכש מחוץ לבית הספר וממקורות שאינם מורים , ההישענות על ספרי הלימוד ממשיכה להיות יסוד חשוב בלימודי היסטוריה , גאוגרפיה ומדעי החברה . ( Slater , 1995 : 180 ) לנתונים אלה יש להוסיף את ניתוחו של אפל , ( Apple , 1993 : 61-62 ) הגורס כי התלמידים ניגשים אל הטקסט באחת משלוש דרכים : ( ו ) דרך הקבלה המוחלטת - התלמיד מקבל באופן מוחלט את הכתוב בספר ; ( 2 ) דרך השיח - התלמיד מתווכח עם חלק מהטענות ומקבל חלק מהן ; ( 3 ) דרך ההתנגדות - התלמיד דוחה את האינטרפרטציה העיקרית של הטקסט . יש להניח כי לרוב התלמידים חסר ידע היסטורי משמעותי כדי להתמודד עם הנרטיבים ההיסטוריים שבספרי הלימוד , לשלול אותם או להציע חלופות . ( Podeh , 2002 : 2 ) ספרי הלימוד נהנים מהסמכות המיוחסת לאמצעי הכתוב . על פי דויד אולסון , טקסטים כתובים נותנים תחושה שהם אובייקטיביים וחסינים בפני ביקורת . לדעתו , ספרי הלימוד דומים מבחינה זו לפולחנים דתיים - אלה ואלה מציגים את האיךאות , את הרעיונות ואת האמונות כבלתי-ניתנים לערעור 989 : 241-242 ) ו . ( Olson , על פי אולסון , התלמידים מפנימים ביתר סמכותיות מסר המועבר בספר לימוד אשר המורים המליצו עליו וההורים קנו אותו . יתרה מכך , היות שספרי הלימוד משמשים לעתים קרובות כמקור המידע היחיד בעבור התלמיד , ובמקרים לא מעטים גם בעבור המורה , האמונות והדעות המובאות בהם נטבעות ונחקקות בתלמידים למשך כל החיים . במחקר נוסף נמצא כי תלמידים מעדיפים את ספר הלימוד כמקור למידה , בין משום שיש לו תדמית אובייקטיבית ואנציקלופדיה ובין משום שהוא

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר