1. הצגת הבעיה והדמויות הפועלות

עמוד:12

בזכויות הוא כללי ועוסק לא רק בזכות לחופש הדת , אלא גם בזכויות רבות אחרות , ובכלל זה בזכות לסיפוק צרכי יסוד או בזכות לרווחה . או אם לומר זאת אחרת . חופש הדת הוא רק אחת מן החירויות הרבות הנידונות בפילוסופיה המדינית . מקובל לחשוב ששאלות הצדק החברתי מסובכות אף יותר משאלת מקומה של הדת . לשמחתנו אפוא , במסגרת הדיון שלנו כאן אנו פטורים מעיסוק בשאלות הצדק החברתי , למעט אותם מקרים שבהם יש השלכות לעמדות בשאלת הצדק החברתי על שאלת מעמדה של הדת למשל כשמדובר על הקשר בין עוני ודת . ועוד ; מאליו מובן שלדיון עקרוני מן הסוג שאנו מבקשים לנהל כאן יהיו השלכות בנוגע לשאלה בוערת אחרת -.שאלת מעמדם של ערביי ישראל ושאר אזרחי המדינה ותושביה שאינם יהודים . לעיל הזכרנו את האפיון "מדינה יהודית ודמוקרטית . " ובכן , האם המדינה יכולה להיות יהודית באופיה , למרות מציאותו של מיעוט לא יהודי גדול בתוכה י כאן לא נעסוק בשאלה זו . הדיון שלנו הוא פנים יהודי . מי שרוצה יוכל להסיק מסקנות גם בנוגע לשאלת מעמדם של ערביי ישראל , אך אנחנו לא ננסה לומר מה צריכות להיות מסקנות אלה . 3 הדיון מן הסוג שאני מתכוון לערוך שולל מראש את הטענה , שהדת היהודית ומדינת ישראל הן מקרים מיוחדים במינם במידה כוו שאי אפשר להחיל עליהן שום מסקנה הנובעת משיקולים פילוסופיים כלליים . אפשר שנכונה הדעה שעל פיה הדת היהודית שונה באופיה מן הרת הפרוטסטנטית , למשל , הנפוצה בארצות הברית ובמדינות רבות אחרות . אולם אי אפשר להתחפר בעמדה וו כדי למנוע דיון עקרוני כללי , שבו ייעשה שימוש ברעיונות של פילוסופים שאינם בני דת ישראל . לא יהיה זה נכון להגביל את הדיון בשאלת היחסים בין הדת והמדינה במדינת ישראל למסגרת שמתוות דת ישראל והפילוסופיה היהודית . אמנם פה ושם נפנה לדיעותיהם של פילוסופים יהודים , כגון הרמב"ם . יהא מי שימצא פגם בחסרונו של דיון שיטתי במה שיש לפילוסופיה היהודית לומר בשאלות מדיניות . הסיבה להיעדרו של דיון כזה כאן היא פשוטה . הפילוסופיה המדינית היהודית ארוגה בשיקולים תיאולוגיים ודתיים יהודיים עד כדי כך שאין להפריד בינה ובין השיקולים האלה - בזה ייחודה כפילוסופיה יהודית . במצב זה , נקל לו לדיון לגלוש לשאלות תיאולוגיות . השאלה בדבר טיבו של השלטון המדיני הראוי הופכת כאן בקלות לשאלה אם יש אלוהים , ואם כן מה הן מצוותיו . אפשר בוודאי לערוך דיון פילוסופי בשאלת המציאות של אלוהים , אך אין כל כוונה לערוך אותו כאן . זהו חיבור בפילוסופיה מדינית , ולא בפילוסופיה של הדת . אולם אשתדל כמיטב יכולתי לבחון את השאלות גם מנקודת ראותה של דת ישראל . אך הדבר ייעשה בלי להיכנס לעובי הקורה של משנות הפילוסופיה היהודית . עם זאת

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר