הקדמה למהדורה העברית

עמוד:7

הקדמה למהדורה העברית אני שמח מאוד להזדמנות שניתנה לי להציג מבחר זה מתוך כתלי לציבור הקוראים הישראלי . הפרקים הכלולים במבחר זה לקוחים משני מקורות עיקריים : האחד — קובץ מאמרים שהתפרסמו באנגלית ב 1982 בספר בשם : '' אמנות , חשיבה ומוח : גישה קוגניטיבית ליצירתיות , '' ( ( Art , Mind and Brain : a cognitive Approach To Creativity והשני — מחקר חינוכי ופסיכולוגי , שהתפרסם כספר ב : 1983 '' תבניות חשיבה : התאוריה על האינטליגנציות המרובות , '' ( Frames of Mind : The Theory of Multiple Intelligences ) צירופם של פרקים משני ספרים אלה מציג בפני הקורא את עבודתי בצורה הטובה כיותר , והייתי ממליץ על מבחר דומה גם לקוראי האנגלית . בשנים 1967-1966 הצטרפתי לקבוצת מחקר בשם "פרוייקט זית" בהרווארד , והייתה לכך השפעה מכרעת על חיי האקדמיים . מטרת הפרוייקט הייתה לברר את הבסיס התיאורטי של החינוך לאמנות . הסיבה לשם המיוחד הייתה דעתו של מייסד הקבוצה , הפילוסוף נלסון גודמן , שלא קיים כל ידע שיטתי בנושא זה . כפסיכולוג צעיר במסגרת "פרוייקט זית , " לקחתי על עצמי לחקור את התפתחותם של כישורים ומיומנויות הממלאים תפקיד מרכזי באמנויות השונות , אצל ילדים רגילים ומחוננים . בתחילת דרכי הייתי חסיד נאמן של תורת פיאז'ה , ואולם אט אט הגעתי למסקנה כי בהשקפתו של פיאז'ה על ההכרה לא יוחד מקום מתאים לאמנויות . תוך דו שיח מתמיד עם הנחותיו של פיאז'ה , קיוויתי לסייע ביצירת פסיכולוגיה התפתחותית של האמנויות , שתשלים את הפסיכולוגיה ההתפתחותית של פיאז'ה , אשר מתמקדת בחשיבה המדעית רציונאלית . כהשלמה למחקר ההתפתחותי שערכתי כעשרים השנים האחרונות , עסקתי גם במחקר מקביל בנוירופסיכולוגיה . בעבודתי עם חולים פגועי מוח ניסיתי להבין כיצד אובדים כישורים אמנותיים , וכישורים אחרים הנזקקים לשפת סמלים , כתוצאה מפגיעה מוחית . אגב מחקרים אלה , נתקלתי בתופעות מרתקות ( אף כי טראגיות , ( שסייעו לי להבין את מבנה חבישתן והמיומנות של אמנים רגילים ושל אמנים גדולים . כתוצאה ממחקרי ההתפתחותיים והנויתפסיכולוגיים הגעתי למסקנה בלתי צפויה ומרחיקת לכת : טעות היא לראות כאינטליגנציה האנושית יכולת סינופטית אחת , שאפשר למדוד בצורה מהימנה באמצעות '' מבחן אינטליגנציה . " נכץ יותר לראות

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר