פרק א מי מחנך את מי? השתקפות יחסי מבוגרים וילדים ביצירות לילדים

עמוד:11

ואחראי על מאות מפעלים / מרבה בנסיעות למקומות רחוקים / מביא לי מתנות , ממתקים , משחקים . / בשרים הוא פוגש , והקשיבו נא לשיא / הוא לקח אותי גם לפגישה עם הנשיא . " 6 דוגמא רומה מצויה בספרה של רחל הרץ לזרוביץ , ' מה קרה לאבא ולאמא : " ליפית יש אבא ואמא / כמו להרבה ילדים אחרים / אבא של יפית מהנדס / הוא עובד בחברה גדולה / במשרד , במגדל שלום . / משם מלמעלה , אפשר לראות / את תל אביב / מכל החלונות . " " גדולתו" ועצמתו של אבא של יפית מובעות הן באופן ישיר והן באופן מיטונימי . האב הוא מהנדס העובד 'בחברה גדולה , ' ומשרדו מורם מכול , מצוי למעלה ב ' מגרל שלום . ' הכול סופרלטיבי , גדול , עצום , ומכך ניזונה גם עצמתו 7 של הילד . לצד המקצועות 'היוקרתיים , ' המאפשרים רמת חיים גבוהה של נסיעות לחו"ל , מתנות , התחככות ב ' השובים , ' מעוצבת תכונה בולטת מאוד המדגישה את השוני בתפישת ערך העבודה . האב בשנות השבעים ואילר אינו מתבייש לא 8 לעבור כלל , להתבטל , להתעצל , וליהנות מכך . כך אצל אלי רווה : "אבא שלי הוא הטוב מכולם / כי לעתים הוא גם אבא עצלן / מתעורר מאוחר ואומר ' ככה טוב / , ' לוקח אותי לטיול ברחוב , / לסרטים , הצגות , לגן החיות , / עם אבא כזה ממש כיף להיות "! בספרו של מאיר שלו , אבא עושה בושות , " מעומתים עצלותו של האב וחוסר האחריות שלו עם האחריות המוטלת על כתפיו של הבן ההולך לגן . "אבא של אפרים אהב לישון / בגללו אפרים תמיד אחר לגן . / זה היה מאוד לא נעים להגיר לגננת / 'אבא לא התעורר בזמן / . ' בשמונה ורבע הוא סוף סוף קם / ועוד חצי שעה הוא הסתובב וחיפש / 'אני בטוח ששמתי את המכנסיים שלי כאן / , ' אפרים כועס : 'אמרתי אלף פעמים / לסדר את הבגדים בערב / שבבוקר יהיו מוכנים . / זה יהיה מאור לא נעים / אם מישהו ייכנס / כשאבא מסתובב בתחתונים . "' בספר יפהפה זה של שלו דווקא האם היא החרוצה , משכימת הקום . האם היא כתבת חדשות , חרוצה ויפה ; אפרים חושב ש"היא משהו מיוחד . " מעניין לציין , כי גם הנשים בספרות בשנות השבעים והשמונים מעוצבות כבעלות מקצועות חופשיים , יוקרתיים , כגון אדריכלית , עורכת רין , עובדת סוציאלית " וכיוצא באלה . לעתים הילד שמח עם אמו הקרייריםטית , אך יש שהוא מבקר אותה 12 מתוך עמדת קיפוח .

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר