הקדמה

מתוך:  > על החירות > הקדמה

עמוד:יג

של הגישה הליברלית המודרנית בנושאים מרכזיים , כמו אזרחות , שיח ציבורי , הגבול בין רשות הרבים לרשות הפרט , עקרונות והסדרים מוסדיים של חיים בצוותא , וכיוצא באלה . במסורת החשיבה הפוליטית הליברלית העשירה אפשר למקם את מיל בין הוגים כתומס הובס , ג ' ון לוק , עמנואל קאנט וג'רמי בנתאם לפניו , ומקס ובר , ג'ון דיואי , קרל פופר , ג ' ון רולס ויורגן הברמס אחריו . את חשיבתו של מיל , כפי שבאה לידי ביטוי בחיבור על החירות , כמו גם בכתביו האחרים , אפשר לאפיין כמרקם אקלקטי עשיר של ספקנות דתית , כלכלה פוליטית ותפיסה תועלתנית של חיי החברה והמדינה , הכרה עמוקה במגבלות הידע האנושי ובחשיבות הגישה האקספרימנטלית לחוק ולפוליטיקה , התחשבות מתמדת בנסיבות החברתיות ההיסטוריות הספציפיות המשתנות במהלך הזמן , וחשיבות השירה והמוסיקה לטיפוח התרבות הפנימית ועולם הרגש של האינדיבידואל כיצור חושב , בעל רגש ודמיון . העושר והמורכבות של הגותו לא תמיד זכו להבנה בקרב פילוסופים ופרשנים המקדשים את פולחן הלכידות ההגיונית כאמת מידה עליונה לבירור ערכה של שיטה מחשבתית . מבחינה זו , בדומה לביקורתם של פרשנים על משנתו של ז'אן ז'אק רוסו ( ובניגוד למיל , שהעריץ את הפרדוקסים שבה , ( גם ייחוד משנתו של מיל סולף והוזנח בידי פרשנים , שבשם הלכידות ביקשו להכריע לאן לשייכו - האם לבית מדרשם של "תועלתנים" כג ' רמי בנתאם ואביו , ג ' יימס מיל , או לזה של משוררים רומנטיים כקולרידג' ווורדסוורת ; האם למקמו בין המבקרים האריסטוקרטיים של הדמוקרטיה ושל בינוניות ההמון , או לראות בו אידיאולוג של חירות האדם באשר הוא אדם ? פרשנים רבים ביקשו לברר אם משנתו של מיל מבוססת על מושגי הרציונליות והאינטרס המעוגנים בחשיבה האנושית , או דווקא על היסודות הספונטניים והיצירתיים הפורצים מפנימיות האדם . והיו כמובן גם כאלה שסברו שהסתירות

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר