מבוא

עמוד:12

בשנת 1757 נשא ברק לאישה את ג ' יין מרי נאג ' נט , בתו של רופא אירי קתולי ידוע . החוקר או ' ברין משווה בין דתיותה של אשת ברק לדתיותה של אמו : שתיהן נהגו לפי מנהג הכנסייה האנגליקנית , כמצוות בעליהן , אך שתיהן הוסיפו למעשה להחזיק בדת הקתולית . כלומר , ברק המשיך בחיי הנישואין שלו את מתח מעצב הפרדוקסים ששרר בין הוריו , ושבסימנו נולד . מתוך הקשר העקיף הזה לדת הקתולית , שרשמית היא מוקצית מחמת מיאוס , ניתן להסיק כי ברק בעצם נותר נאמן לה . הוא אמנם לא החזיק בה , אולם לימים הגן בפרלמנט הבריטי על מחזיקיה באירלנד . בשנת 1757 פרסם ברק את חיבורו השני , שכבר הוזכר - חקר מקור האידאות שלנו בדבר הנשגב והיפה . גם זו יצירה פרדוקסלית , הטוענת למען הקלאסיציזם , בעודה מבטאת דעות המקרבות אותה לרומנטיקה . מחקר זה באסתטיקה השפיע עמוקות על הפילוסופיה של האסתטיקה במאתיים השנים שלאחריו . לב טולסטוי התווכח בסוגיה זו עם ברק האסתטיציסט , ואף קיבל כמה מטענותיו בחיבורו האמנות מהי . גם בחיבור זה על אודות הנשגב יוצא ברק נגד רעיונות אחדים של ההשכלה הצרפתית , ובמובן זה הוא מבשר גם את ספרו מחשבות על המהפכה בצרפת . באמצעות שני הכתבים המוקדמים הללו טענת הגנה למען החברה הטבעית וחקר מקור האידאות שלנו בדבר הנשגב והיפה כבש ברק מקום בחברה הלונדונית . בשנות השישים של המאה היה ידידם של כמה מגדוליה , וראש וראשון להם , כאמור , הדוקטור ג'ונסון . יחד עם זאת , הוא לא נעשה סופר או אפילו מסאי בתחומי התרבות כפי שניתן היה לצפות על פי תחומי פעילותו המוקדמת הזאת . שנת 1759 נעשה ברק למזכירו של ויליאם ג ' ךרד המילטון , פרלמנטר ^ am נודע בזמנו . שנתיים לאחר מכן , בשנת , 1761 נתמנה המילטון שר לענייני אירלנד , וברק מתלווה אליו לאי הולדתו . ברק עבד בשירותו של המילטון בשנים , 1762-1761 ושוב בשנים . 1764-1763 לימים רב עם המורה הפוליטי הראשון שלו , אך החניכות הפוליטית שלו כבר מאחוריו , והוא מתמקד בענייני אירלנד .

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר