הקדמה למהדורה החדשה - מחשבות בהירות על עתיד מעורפל

עמוד:III

תחומי האחריות , השליטה והפיקוח על מוסדות הרשות הפלסטינית . על פי החוקה , סמכויות הירשב ראש מקיפות תחומים מגוונים שעיקרם י פיקוד עליון על הכוחות המזוינים , מינוי ראש ממשלה ופיטורין ואישור חוקים שחוקקה המועצה המחוקקת או החדרתם לדיון נוסף . ברם , אף שהיושב ראש משמש בתפקיד המפקד העליון של הכוחות המזוינים , מינוי ראשי המנגנונים לביטחון הפנים אינו נתון בידיו אלא הוא בסמכות הממשלה . כמו כן , אף שבסמכות היושב ראש למנות ממשלות או לפטרן , אין הוא רשאי למנות שר או שרים בודדים או לפטרם . האינטרס של אבו מאזן ואנשיו להבטיח את מעמדו הבכיר כגורם של עוצמה אל מול ממשלה בשליטת חמאס הוליד יוזמות נוסח אלו של המועצה היוצאת להקים את בית הדין העליון לחוקה ולחוקק את חוק הפיקוח על התקשורת . שני אלה אמורים להקנות לאבו מאזן סמכויות חוקיות נרחבות העולות על אלה שבידי הממשלה בראשות חמאס . נצחון חמאס בבחירות ל"מועצה המחוקקת" עורר את שאלת המשך השליטה במנגנוני הביטחון הפלסטיניים , שנשלטו בידי אנשי פת"ח . חילוקי הדעות בין פת"ח לבין חמאס חיזקו את ההערכה בקרב אנשי פת"ח בדבר אי הוודאות האישית והמוסדית הטמונה במציאות החדשה . התפתחות זו דרבנה את אנשי פת"ח לשמר יכולות צבאיות , ארגוניות וכלכליות שיבטיחו את המשך הישרדותה ואת תפקודה העצמאי של התנועה . לשבריריות היחסים בין חמאס לבין פת"ח ובין חמאס לבין אבו מאזן נוספו המחלוקות והיריבויות בתוך פת"ח . אלו התגלעו בין הגוורדיה הוותיקה , המזוהה עם דור המייסדים , לבין דור הביניים שצמח במהלך האינתיפאדה הראשונה , ( 1993-1987 ) ובין הדור הצעיר של התנט'ים וגדודי חללי אל אקצא , בהנהגתו של מרואן ברע'ותי , וועדות ההתנגדות העממית , תוצריה של האינתיפאדה השנייה , שפרצה בשלהי ספטמבר . 2000 המחלוקות האישיות והמתחים הבין דוריים שהתחוללו בתוך תנועת פת"ח הגבירו את חששו של ערפאת מפני ערעור מעמדו מצד דור הביניים והדור הצעיר , ודחפו אותו לכדי החלטה שעיקרה חיזוקם של מוסדות הרשות על פני אלו של תנועת פת"ח . מנהיגותו ותפקודו של אבו

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר