מבוא

עמוד:7

מבוא דבר במסלול חייו של הרב חיים דוד הלוי לא יכול היה לרמז על ייחוד דתי רעיוני . הוא נולד בירושלים בשנת , 1924 גדל בשכונות ספרדיות מסורתיות של העיר החדשה , וקיבל השכלה מסורתית תורנית שבעקבותיה הוסמך לרב על ידי מוריו בישיבת "פורת יוסף . " הוא שימש כמה שנים כעוזרו האישי של הרב עוזיאל , רבה הספרדי הראשי של מדינת ישראל הצעירה , ובהמשך כרבה של ראשון לציון , כחבר במועצת הרבנות הראשית , וכרבה הראשי של תל אביב , עד לפטירתו בשנת . 1998 על הרקע הביוגרפי והתנאים התרבותיים והחברתיים שבהם הבשילה אישיותו של הרב הלוי עומדת בתו גילה אמיתי 1 במאמרה בקובץ זה . אולם גם לאחר הכרת תנאים אלה , ואולי דווקא לאחר הכרתם , נותרת במקומה תחושת הפתעה , כאשר נפגשים עם עולמו הרעיוני וההלכתי הייחודי . הרב חיים דוד הלוי היה אישיות מרתקת ומורכבת . הוא שילב מחויבות דתית מסורתית ושמרנות , עם פתיחות כלפי העולם הרעיוני והמציאות האמפירית כמות שהם . מכלול כתביו מגלה לעינינו דמות סקרנית של אדם המתמודד באופן עצמאי ומקורי עם המציאות של זמנו ומקומו . אין הוא מחפה על המציאות באמצעות תיאוריות ואידאות מופשטות ; הוא פועל לעיצוב יחס נורמטיבי יהודי כלפי מציאות זאת מתוך אמונה עמוקה בנצחיותה הדינמית של התורה . מבחינות מסוימות הוא היה רב מודרני : הוא היה פתוח כלפי המציאות , מודע לתהליכים המתרחשים בה ולא ראה סתירה מהותית ומאיימת בין 2 מציאות זאת לבין מסורת ישראל . יוסף אחיטוב מבחין במאמרו בין גישה מודרנית לגישה מודרניסטית . הגישה המודרנית מכירה בהעדר ההתאמה שבין העולמות השונים שבהם חי האדם , כגון בין העולם הדתי לבין עולם התרבות המערבית החילונית . בניגוד לכך , המודרניסט אינו מכיר בפער זה ומבקש ליצור הרמוניה בין העולמות השונים . לפי תפישתו , הרב קוק הוא מודרניסט המבקש להטמיע את מכלול העולמות בקטגורית הקדושה . אחיטוב מעמיד 1 גילה אמיתי , "אאמו"ר הרב חיים דוד הלוי זצ"ל 2 . " יוסף אחיטוב , '' קבלה עממית ותפיסות מודרניסטיות אצל הרב חיים דוד הלוי . "

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2005) בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר