הקדמה 'לאומיות ומיניות' אחרי רבע מאה

עמוד:10

וראשונה באמצעות המחויבות המשותפת למהוגנות , זאת אומרת מערכת ההסכמות הציבוריות לגבי מה שמותר ומה שאסור , מהי דרך ההתנהגות הנאותה , כיצד אמורות להתנהל מערכות יחסים בין בני אדם , ומעל לכל - מהם המנגנונים התרבותיים והחברתיים שבכוחם לרסן את תאוות היצרים המינית , שהיא האיום הגדול ביותר על המהוגנות הבורגנית בפרט ועל הסדר החברתי בכלל . המהוגנות הבורגנית והלאומיות הן שתי פנים של אותה מהפכה תרבותית ששמה 'מודרניות . ' הן שתי פנים שונות של החילון , של המרת עולם האיסורים הדתיים במערכת תקנות ומנהגים המבוססת על טובת האומה ועל מושג 'המהוגנות , ' מערכת המשתמשת בעולם מושגים מחולן - רפואי ופסיכולוגי בעיקר - על מנת להכפיף את היצר אל התבונה ואת התשוקה הפרטית אל טובת הכלל . חשוב לזכור שבשנת , 1982 כשמוסה העלה לראשונה את הרעיונות הללו על הכתב , העיסוק בלאומיות היה מופרד לחלוטין מהעיסוק במיניות ( מצב שלצערי השתנה מאז רק במעט . ( חוקרי הלאומיות לא עסקו כלל בנושאי מגדר , וחוקרות המגדר ( תחום מחקר שהיה אז בראשיתו , ושהיו מעורבות בו כמעט רק נשים ) לא עסקו בלאומיות או בהבדלים בין חברות לאומיות שונות ובגישתן לסוגיות מגדריות . ההיסטוריה של המיניות וההיסטוריה של הגוף האנושי - שלא לדבר על תת התמחויות כמו ההיסטוריה של הומוסקסואלים ולסביות , , Queer Theory או ההיסטוריה של הספורט , כתחומי עיסוק אקדמיים לגיטימיים - לא באו עדיין לאוויר העולם . עצם הקישור בין הלאומיות - הביטוי המובהק ביותר של המרחב הציבורי הכללי - לבין המיניות - הפעילות הפרטית והאישית ביותר - נראה על פניו בלתי סביר בשנות השמונים של המאה הקודמת . מוסה ערער אפוא על החלוקה הבסיסית לבורגנות עצמה , החלוקה בין הפרטי לציבורי , וטען שלא רק שאין להפריד בין המרחבים הללו של הפעילות האנושית אלא שתהליכי ההבניה שלהם כרוכים זה בזה . נורמות ההתנהגות הבורגנית ' הפרטית , ' ובעיקר נורמות ההתנהלות המינית , הן הן שמאפשרות את השתייכות הפרט אל האומה ; חריגה מנורמות אלו מביאה בעקבותיה הדרה מהכלל . החריג המיני יוצא מכלל האומה , מסכן את קיומה , והופך לאויב המובהק ביותר שלה . חשוב לציין את העוצמה האדירה של המהוגנות , על פי מוסה . המהוגנות הבורגנית אינה רק המלצה נימוסית לאופן התנהגות מסוים . היא כוח אלים

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר