הקדמה 'לאומיות ומיניות' אחרי רבע מאה

עמוד:7

הקדמה ' לאומיות ומיניות' אחרי רבע מאה מאת משה סלוחובסקי במהלך קריירה מקצועית , שנמשכה למעלה מחמישים שנה , חזר ג'ורג' מוסה ( 1999-1918 ) שוב ושוב לשאלה אחת : מהם התהליכים התרבותיים שמאפשרים ה ; 1 ניה של חברות ? ובהכרח ובמשתמע : מהם תהליכי ההדרה שכרוכים בהוצאה מן הכלל של מי שאינם משתייכים לחברה הנידונה ? הדוגמה המובהקת ביותר לתהליכי ההבניה של חברה , כמו גם לתהליכי ההדרה לשם אותה הבניה , היתה עבור מוסה - ולא במפתיע - היווצרות התרבות והזהות הגרמנית המודרנית , וההדרה ההדרגתית של יהודי גרמניה מן הזהות הגרמנית - הדרה שהוא עצמו היה קורבן שלה . כבן למשפחה יהודית מבוססת , שהשתייכה לעילית התרבותית והכלכלית הברלינאית , היה מוסה בשנת 933 ו לפליט , מודר מן העולם התרבותי הגרמני שבו גדל בשל יהדות שאותה בקושי הכיר . ואכן כל כתביו , החל בשנת , 1957 עסקו בפנים שונים של הקשרים בין יהדות לגרמניות . אבל שאלת ההכללה וההדרה העסיקה אותו עוד קודם לכן , בספרים ובמאמרים מוקדמים על הרפורמציה הפרוטסטנטית של המאה השש עשרה ועל התפתחות הזהות החוקתית של אנגליה במהלך המאה השבע עשרה . איך התמודדו משפטנים ומדינאים אנגליים עם המתח שבין כוח פוליטי והבניית זהות פוליטית לבין מצוות המוסר הנוצרי ? כיצד התיישבה תחושת השליחות של הפוריטנים הקלוויניסטים בניו אינגלנד עם ההרגשה שהם נתונים במצור על ידי אויבים חזקים מהם ? מה היו מרכיבי התרבות הפרוטסטנטית ? ובמלים אחרות , מהם היחסים בין המוסרי לפוליטי ? בין האידאולוגיה והתרבות לבין המציאות החברתית ? ומהם מרכיביה של זהות תרבותית או דתית ? עבור מוסה , הבניה של חברה היא תמיד תהליך רב פנים , מזיגה של

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר