פרק ראשון האסלאם ודתות אחרות

עמוד:13

ומבחינה היסטורית אין ספק שהצדק עמם . החברות המוסלמיות המסורתיות לא העניקו שיוויון זכויות כזה ואף לא התיימרו לעשות זאת . יתר על כן , בעיניהן הדבר לא היה נחשב כלל למעלה , אלא להזנחה במילוי חובה . שהרי כיצד ניתן להעניק יחם שווה לאלה הדוגלים באמונה הנכונה ולאלה הדוחים אותה בעקשנות ? הדבר היה מופרך מבחינה תאולוגית והגיונית כאחד . האמת , כתמיד , היא במקום כלשהו באמצע בין הסטריאוטיפים המנוגדים והסותרים , והיא מסובכת יותר , מורכבת ומגוונת יותר מכל אחד מביניהם . עד כמה היה האסלאם סובלני בעבר ? התשובות לשאלה זאת תלויות בהגדרות שנקבעו למונחיה של השאלה . מה כוונתנו באומרנו "אסלאם ?" הדבר אינו כה קל או מובן מאליו , כפי שנראה ממבט ראשון . מה כוונתנו באומרנו "סובלנות ?" גם לה הגדרות רבות ושונות והיא מעוררת שאלות , שאחת החשובות ביניהן היא אמת המידה שאנו קובעים להשוואה . הגדרת האםלאם מעוררת שאלות שהן כבר מן הידועות . כפי שכבר צוין פעמים רבות , במילה 'אסלאם ' מקובל להשתמש במובנים רבים ושונים . קודם כל היא מציינת את מה שהמוסלמים רואים כהתגלות הסופית , שאותה העניק אלוהים לנביא מחמד , הכלולה בספר הקודש , הקראן . זהו מה שאפשר לכנות האסלאם המקורי , אוסף של עיקרי אמונה ומצוות , שהוא הבסיס וגם נקודת המוצא של הדת הידועה בשם זה . אולם המילה 'אסלאם , ' בדומה למילה 'נצרות , ' משמשת גם במובן שני ורחב יותר - בכדי לציין את ההתפתחות ההיסטורית של אותה דת אחרי מות מייסדה . במובן זה המונח ' אםלאם ' כולל בתוכו תאולוגיה ומיסטיקה , תפילה ופולחן , חוק ותורת המדינה , וכן את מכלול הדברים שמוסלמים לאין ספור חשבו , אמרו ופעלו בשמה של דתם . האסלאם במובן הזה עשוי להיות שונה מן האםלאם של הנביא כמו , לדוגמה , שהנצרות של הקיסר קונסטנטין וההגמונים שונה מן הנצרות של ישו - או , בדומה לכך , כפי שיהדות התלמוד שונה מזו של התורה , או היהדות של ימינו שונה מזו של התלמוד . ואולם , ככלל , ההבדל היה כנראה פחות קיצוני באסלאם מאשר ביהדות או בנצרות , בשל הניסיון השונה לגמרי שנתנסו בו מייסדי שלוש הדתות . משה מת לפני הכניסה לארץ המובטחת ; ישו מת על הצלב . מחמד לא זכה למות קדושים אלא לעוצמה . במשך חייו הוא היה לראש מדינה שפקד על צבאות , גבה מסים , עשר , משפט צדק וחוקק חוקים . השילוב בין אמונה לכוח , דת וסמכות שלטונית אפיין לפיכך את האםלאם לאורך מרבית ההיסטוריה שלו . אך גם כך , דברים רבים התרחשו אחרי מות הנביא , והאםלאם . of Imam Khomeini , Berkeley 1981 , pp . 45 ff . ואומנם , אחת מטענותיו העיקריות של האלתאללה כנגד השאה היתה , שתחיקתו איפשרה באופן תיאורטי מצב ( שלמעשה לא מומש לפני נפילת המלוכה ) שבו ללא מוסלמים תהיה שליטה פוליטית או משפטית על מוסלמים .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר