הקדמה: מהות האחריות הציבורית לחינוך

עמוד:11

הספר הציבוריים , מממנים את עלויות החינוך הציבורי . במדינות רבות החוק מחיל חובת לימוד למשך מספר מסוים של שנות לימוד , ועלויות החינוך ממומנות על ידי הרשויות . בתי הספר הציבוריים הוקמו כדי להשיג תכליות חברתיות שמוסדות חינוך פרטיים אינם מחויבים להן . הם אמורים לקדם שוויון חברתי , להכשיר את הדור הצעיר לתפקד כאזרחים בדמוקרטיה , ולהבטיח את מימוש זכותם של כל הילדים לחינוך איכותי . חינוך כזה פותח אופקים רחבים ככל האפשר לפני התלמידים , הוא פלורליסטי , ומאפשר להם להתפתח בכיוונים מגוונים ולגבש את אישיותם והשקפת עולמם . בתי הספר הציבוריים אמורים לקבל תלמידים ללא כל תהליכי מיון , ולהעניק לכולם עתיד פתוח , דהיינו , עתיד שאינו נחרץ על ידי הרקע החברתי הכלכלי של המשפחה , מינו של התלמיד או מוצאו העדתי או הלאומי . בתי םפר פרטיים או מופרטים , לעומת זאת , נועדו לשרת אינטרסים מגזריים בעלי אופי מעמדי , דתי , תרבותי ואידיאולוגי . עצם הפנייה ללמוד בהם ולעיתים קרובות גם הקבלה אליהם הן בךירניות ( סלקטיביות , ( ומותנות , בין היתר , ביכולתה של המשפחה לממן את שכר הלימוד ואת ההוצאות הנלוות . התיאוריה הדמוקרטית המודרנית רואה בחינוך הציבורי אדן מרכזי בחינוכו של הדור הצעיר לתפקד כאזרחים בדמוקרטיה , וכגורם מכריע בהמשך קיומה של הדמוקרטיה מדור לדור . ( Barber , i 992 ; Gutmann , 1987 ; Marshall , 1964 ) הטלת האחריות הציבורית לחינוך על רשויות השלטון , וראיית אחריות זו כחלק מן הליבה של ריבונות שלטונית , עולות גם מתוך אמנות בין לאומיות שונות . ציוני הדרך המרכזיים בהקשר זה הם הכרזת האו"ם בדבר זכויות האדם משנת ; 1948 האמנה הבץ לאומית בדבר זכויות כלכליות , חברתיות ותרבותיות משנת ; 1966 והאמנה הבין לאומית בדבר זכויות הילד משנת . 1989 החידוש במסמכים אלה הוא הקביעה כי הזכות לחינוך היא אחת מזכויות האדם , ובפרט אחת מזכויות האדם של הילד , ואינה בגדר שירות ציבורי בעל אופי פילנתרופי שניתן להעניקו או לבטל את הענקתו כראות עיניהן של הרשויות . האמנה הבין לאומית בדבר זכויות הילד מחייבת את רשויות המדינה ליצור בנחישות ובהתמדה תנאים שיאפשרו לילדים לממש את זכותם לחינוך . המדינה חייבת לנקוט אמצעים לעידוד ביקור סדיר בבתי הםפר , ולהקטין את שיעורי הנשירה ( סעיף > 28 א . « מתוך מודעות לפערים בין המדינות במשאביהן הכלכליים , האמנה מגדירה כחובה אוניוורםלית הענקת חינוך יסודי חינם , מעודדת מדינות לפתח חינוך על יסודי רחב ומגוון , וממליצה שגם הוא יהיה בגדר חינוך חובה חינם וכן שהחינוך הגבוה יהיה פתוח וזמין לכל . האמנה עוסקת לא רק בדרגי החינוך השונים , אלא גם במהותו של החינוך האיכותי שצריך להיות זמין לכלל התלמידים . סעיף 1 ) 29 < א לאמנה קובע כי החינוך האיכותי חייב לפתח את אישיותו של הילד ואת כשרונותיו ויכולותיו השכליים והפיזיים עד למיצוים המלא . לצד

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר