מטרת הספר והמייחד אותו מספרים אחרים בתחום של קבלת החלטות

עמוד:13

מטרת הספר והמייחד אותו מספרים אחרים בתחום של קבלת החלטות החלטה פירושה סדרה של פעולות לפתרון בעיה חשובה שראוי להשקיע בה זמן ומאמץ . סדרת פעולות זו נועדה לאתר חלופות ולבחור את החלופה הטובה ביותר , קרי , את החלופה המאפשרת לפתור את הבעיה ( או להשיג מטרה ) בצורה הטובה ביותר . יעילות ההחלטה תתבטא במניעת הטיות ובשביעות רצון מההחלטה לאורך זמן . המטרה המרכזית של הספר היא לתת לקורא כלים יעילים לקבלת החלטות חשובות ברמה האישית . התקווה היא כי שימוש נבון בספר יעלה את איכויות ההחלטה של היחיד בתחומים השונים . לספר יש כמה מאפיינים המייחדים אותו מספרים אחרים על קבלת החלטות : א . הספר מתמקד ביחיד ובקבוצה המשמעותית - רוב הספרים והמאמרים על קבלת החלטות נכתבו לטובת ארגונים וקבוצות גדולות . בספר זה נתמקד ביחיד ובקבוצה הקטנה והמשמעותית לו ( משפחה . ( הכוונה היא להציע לקוראים כלי יעיל לקבלת החלטות בתחומי חיים רחבים וחשובים , כגון : החלטה על דרך חיים ( דתי או לא דתי ;( בחירות מקצועיות - מסלול צבאי , בחירת מקצוע , מעבר ממקצוע למקצוע ; הלןדמה כמו הגיבור של מולייר , שלא ידע כי הוא מדבר פרוזה , גם אני עסקתי בקבלת החלטות מבלי לדעת זאת . בשנות השבעים והשמונים השתמשתי במושג "חשיבה שיטתית" במסגרת העשרה אינסטרומנטלית ואבחון דינמי מבית מדרשו של פרופ' פויירשטיין . בהמשך , יחד עם ד"ר רייכנברג > קניאל ורייכנברג , ( 1988 , בנינו תוכנית לימודים לפיתוח חשיבה אצל ילדים מחוננים טעוני טיפוח , שבמרכזה עמד מודל מפותח יותר של חשיבה שיטתית . במסגרת הקורס למחוננים , שנמשך כעשר שנים , הדגשנו את השימוש בחשיבה שיטתית במשימות מורכבות ששאבנו מהמציאות . הצורך לסכם את פעילותנו בכתיבה מדעית חשף לפניי את הספרות העוסקת בקבלת החלטות . גיליתי כי חשיבה שיטתית כלולה בתחומים של פתרון בעיות וקבלת החלטות . באותה תקופה עסקתי רבות בתהליכים קוגניטיביים , כגון קשב , זיכרון וחשיבה . באופן טבעי נוצרה אצלי אינטגרציה בין תחומים אלה לבין קבלת החלטות , ונוצר מודל שלם ומובנה . תהליך בניית המודל נמשך שנים אחדות , והעובדה שלימדתי באותן שנים קורס בקבלת החלטות סייעה לי לשכלל את המודל ולהביאו לידי גימור מלא . המודל סייע לי בתפקידים בכירים בצבא , בהנחיית עבודות מחקר ( קניאל , , ( 1997 בסדנות ובקורסים לקבלת החלטות , בכתיבת תוכניות לימוד , באבחון של אנשים וקבוצות ובטיפול בהם . ( Kaniei , 2000 ) השימוש הממושך והיעיל במודל הביאו לידי בשלות , ונראה כי הגיע הזמן לסכם את הידע הרב שהצטבר אצלי ולרכז אותו בספר אחד .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר