הקדמה: מפגש עם מבוכת הזהות היהודית

עמוד:13

החלק השישי והמסיים מביא רשימה ראשונית של ספרות עיון ומשאבים מקוונים לתמיכה בעבודה הלימודית ולהרחבה . מערכת הפרויקט תשמח לקבל ממורים הצעות להרחבת החלקים הללו בהתאם לניסיונם . הגבלת היקף ותוקף המקראה החיבור שלפניכם אינו בבחינת ספר מחקר מדעי ואינו מתיימר להיות ספר עיון גרידא . הוא נוצר כדי להיות תשתית התחלתית להכנסת נושא "העם היהודי בזמננו" לכיתות הלימוד ולחדרי ההרצאות של המכללות להכשרת מורים בישראל , ובעקבות זאת גם אל עבודת ההוראה בבתי הספר . החיבור עוסק בסוגיות רעיוניות השנויות במחלוקת , חלקן טעונות מאוד ומהוות מוקד למתח ציבורי רב בחברה הישראלית , הן ביחס לזהות היהודית ולשאלות של דת ומדינה והן ביחס להוראת התרבות היהודית בבתי הספר . ראשית הכתיבה של ספר זה היא בעבודת צוות חשיבה שכונס במכון מופ"ת ( מחבר הספר לא היה חלק מהצוות הראשוני . ( כתוצר של עבודה שיתופית של אנשי חינוך ממעגלים רעיוניים שונים ולעתים בעלי עמדות קוטביות הוא נדרש לאזן בהצגת הדברים , להביא עמדות שבמחלוקת , ולעתים אף להתפשר בהצגת הדברים . הוא היה צריך לעדן ניסוח של רעיונות מסוימים ולהתחשב בעריכת החיבור כולו בקהלים ההטרוגניים , שאליהם הוא מיועד , וזאת כדי לא לחדד עמדות יתר על המידה ולאפשר שיתוף פעולה בנושאים הנידונים בתוך מערכת החינוך . ככזה , נדרשו לעתים בכתיבת הספר ובעריכתו שיקולים ציבוריים , שמן הסתם מחבר של ספר מחקר או עיון " טהור" היה נמנע מהם מתוך נאמנות רבה יותר הן לכלי המחשבה המדעית והן לראייתו של המחבר את הדברים . מתוך כך נדרש הקורא הביקורתי לשיקול דעת ; לצד העיון בחיבור זה מן הראוי להיעזר בספרות מחקר העוסקת בהיסטוריה המודרנית של עם ישראל ובנושאים מתוך "מחשבת ישראל" ושאר ענפי מדעי היהדות . תפקידנו הצנוע הוא ליצור הנעה ראשונית לפיתוח תוכניות לימוד בנושאים הנידונים בו ולהביא את המורים ואת מורי המורים במכללות להשתמש בספרות ובמשאבי ידע אחרים , המצויים כעת על מדפי העיון או במסכי המחשב במכללות ובבתי הספר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר