הקדמה: מפגש עם מבוכת הזהות היהודית

עמוד:11

פרק א פותח בתצרף דמויות של יהודים צעירים בימינו בישראל ובתפוצות . מטרתו להפגיש אותנו עם פניו הרבגוניים של האדם היהודי בימינו ( בלא להתחייב שהדמויות המעטות שמיוצגות כספר זה ייתנו ייצוג מלא של הדמוגרפיה היהודית . ( פרק ב הוא מעין סיכום של סקירת הדמויות הקודמת וניסוח של מבוכת הזהות היהודית בימינו . פרק ג ממשיך בתיאור מדעי - ככל שזה נתון בידינו - של העולם היהודי בראשית המאה ה : 21- כמה יהודים יש בעולם ? היכן הם יושבים ? להיכן מתפתחות הדמוגרפיה והגאוגרפיה היהודית ? פרק ד עוסק במה שהיה ואיננו , אבל שוכן כצל אפל בזיכרון והוא חלק מההווה היהודי : העולם היהודי שהיה ונחרב הן בחרב הגרמנית והן בשל הנסיבות הפוליטיות החדשות בארצות האסלאם ובמזרח התיכון לאחר הקמת מדינת ישראל . פרק ה ראשיתו בסקירה היסטורית של השפעת העת החדשה על היהודים ובהתפתחותו של פלורליזם יהודי חסר תקדים היסטורי . אורתודוקסיה , ניאו-אורתודוקסיה , יהדות קונסרבטיבית ורפורמית כמו גם ציונות ויהדות חילונית הן צדדים שונים של התפתחות מכרעת זו . החלק השני הוא מסע של התלמיד בין מרכזי החיים היהודיים העיקריים של ימינו מחוץ למדינת ישראל . העם היהודי מפוזר היום יותר משהיה אי פעם בתולדותיו , וכמעט בלתי אפשרי לאתר היום מדינה שאין בה חיים יהודיים פעילים . אולם אנו נתמקד במרכזי החיים היהודיים הגדולים יותר , שיש להם תפקיד מעצב מרכזי בעולם היהודי . צפון אמריקה היא נקודת ההתחלה בסיור , ומשם ננוע ליהדות ברית המועצות לשעבר , ליהדות אירופה , ליהדות אמריקה הלטינית וליהדות דרום אפריקה . ננסה להבין מה מייחד כל קהילה , לאן היא מתפתחת , מהן הבעיות שעמן היא מתמודדת ומהות קשריה עם ישראל . החלק השלישי בחיבור זה מעלה מתוך מסכת החיים היהודיים שאלות יסוד אחדות ומעמיד אותן לבחינה עקרונית של הסטודנטים . נעסוק בשאלות יסוד של האדם היהודי החי בעולם המודרני ובוחן את זהותו האישית והקבוצתית : כיצד רואה היהודי את מקומו בעולם ? מהו יחסו אל ערכי המודרניזם וחילון תרבות המערב , ומהו יחסו למסורתו הדתית ולתרבותו

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר